onsdag 28. desember 2011

En tid for minner og drømmer.

Det er blitt lite turer i det siste noe som er vanlig på denne tiden av året, jeg liker å slappe av og ta det med ro i jula, bruke disse dagene som en hviletid og overgang mellom jakta og isfiskinga. Slik det ser ut nå blir det nok heller ikke noen turer på ei stund men så fort det lar seg gjøre så skal fisken prøves.

Det fine med disse dagene er at man kan bruke dem til å se tilbake på de turene som har vært og kose seg med alle minnene og samtidig kommer drømmene om nye turer og opplevelser fram slik at man kan ha noe å glede seg til.

Som en liten "julegave" vil jeg nå dele en riktig godbit med dere, et minne fra en av de fineste dagene jeg har opplevd, en drøm som ble til virkelighet. Jeg skal gjenngi historien ordrett slik den ble skrevet i dagboka mi den gangen, bildene fra turen er skannet inn så derfor er de ikke av beste kvalitet men slik blir det bare. Jeg skal ta dere med tilbake til 5 august 2007 og på tur inn i Bjørnåsen, god fornøyelse.

Drømmen om villmarka.

Bare navnet oser av villmark og stillhet og nå skal endelig jeg få muliheten til å besøke dette sagnomsuste område rett innenfor grensen til Hurdal. Tidlig denne flotte søndagsmorgenen starter jeg opp fra Vesle Svartungen, jeg følger veien forbi Bergevannet og innover åsen, fra enden av veien følger jeg den merka stien og plutselig ut av nesten ingenting dukker Rødsteinstjern fram, første mål nådd.

Etter en kort pause fortsetter jeg min ferd innover åsen. Et flott terreng fullt av liv, ser flere fugler og spor etter større dyr. Endlelig der blinker Midttjern mot meg som en blå perle midt i det grønne. Raskt og med stor spenning monterer jeg fiskestanga og kaster ut. Jeg setter meg godt til rette og finner fram maten mens kaffen koker. Det blir ei fin kvilestund med niste og nykokt kaffe. Fisken har jo også tatt pause desverre. Jeg fisker meg langsmed hele tjernet men plutselig blir jeg drita nødig. Jeg kaster ut ved en bratt skrent og mens jeg finner fram dopapiret begynner stanga å gynge på seg. Jeg kniper igjen så godt jeg kan for i det jeg gjør tilslaget kjenner jeg at det er stor fisk på gang. Etter en god kamp, litt "fjellklatring" og en liten klump i buksa kan jeg lette i land en flott ørret på pene 495 gr tatt på mark. Dette var morro.

Så fortsetter turen videre til Bjørnåstjern mens tåka siger på. Jeg finner meg til rette ved gapahuken og kaster ut. Etter et par raske abborer av pen størrelse er det tid for mat. Etter pausa er ørret nr 2 på kroken, etter en flott kamp må en ørret på pene 295 gr gi tapt. Tåka legger seg nå tjukt over vannet og sikten er på kun 10 meter, stemninga er trollsk og jeg koser meg og slapper av her helt alene midt inne i villmarka, livet er jammen topp.Etter totalt 6 abborer på totalt 590 gr pakker jeg sekken og setter kursen hjemover, været er nå blitt pent igjen.

Neste stopp Rødsteinstjern. Her biter fisken ivrig men kun småabbor, ialt 23 stk som veier 875 gr. Men alltid må selv de fineste dager ta slutt. Det er med litt vedmod jeg pakker sekken. Det har vært en helt topp dag og en god opplevelse og i tillegg har jeg to pene ørreter med meg hjem. Turen hjem går med lette skritt godt fornøyd med dagen som jeg er. Dette har vært en topp dag og jeg kommer garantert igjen.

                                            Rødsteinstjern

                                           Med Bjørnåsen i bakgrunnen

                                            Bjørnåstjern


                                              Midttjern

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar