tirsdag 23. april 2013

Morsom avsluttning.

Så slo det brått om fra vinter og snøvær til mildvær og regn, på bare litt over et døgn var det gjort. Med slikt mildvær og snøsmelting så betyr det at isfiskesesongen nå nærmer seg slutten for denne vinteren, litt trist men det betyr bare at en ny sesong snart er i gang.

Jeg hadde ennå igjen noen fridager som jeg ville bruke til å fiske litt men siden været slo så brått om var jeg redd forholdene på åsen ville være tunge og våte derfor fant jeg ut at jeg nok burde finne på noe annet de siste dagene, jeg bestemte meg derfor for å ta to dager på Kauserudtjernet, et vann jeg fiske mye på i mange år men nå er det lenge siden jeg har fiska der så derfor passer det bra å ta et par dager der, Kauserudtjernet er også blitt et svært abborrikt og godt isfiskevann.

Den første dagen er tirsdag den 16. Det mildeværet de to siste dagene har smeltet det meste av snøen på isen slik at det nå er litt overvann men ellers fine forhold. Som før så begynner jeg ved en liten odden på østsiden og fisker meg nordover langs berget her, her er det litt brådypt slik at man kan fiske nesten helt inntil land og det står ofte bra med fisk her. Alt i første hullet blir det fiske og det biter i så og si alle hull resten av dagen også, ingen knall hull men jevnt bra i flere, 10-15 i flere hull. Det er også en del stor abbor på Kauserud og allerede tidlig på dagen får jeg føling med et pent eksemplar, en pen abbor på 380 gr tar turen opp på isen får jeg setter den pent og forsiktig tilbake, en god start. Ellers så er det meste av det jeg får heller smått men det gjør ikke noe for jeg koser meg og nyter denne fine vårdagen og det føles godt å være tilbake på Kauserudtjernet også, her har jeg hatt mange fine stunder. Jeg fisker meg jevnt gjennom dagen og det biter bra, jeg tar fisk på både pimpel og mormyskha men det er klart best på lokkmeite men det går mye mygg. Dagen går utrolig fort når man sitter slik og koser seg med godt bett i fint vårvær så plutselig er det på tide å gi seg for i dag, jeg teller opp og kommer til at jeg har fått 189 abbor og 1 mort, vekta stopper på 7,9 kg, det er jeg svært godt fornøyd med.

                                              Kauserudtjernet.

                                           Et flott eksempar av en Abbor på pene 380 gr.

Dagen etter er jeg igjen på plass, været er fortsatt fint med det blåser ganske bra. I dag begynner jeg på et område lenger sør på vannet og det biter jevnt fra starten av i dag å men kun 4-5 pr hull. Etterhvert flytter jeg meg nordover og mot det samme området jeg fiska på i går men litt lenger ut på grunna der det ikke er merker etter gamle hull. Nå treffer jeg på et riktig knallhull og selv om bettet kommer og går litt blir jeg sittende der i nærmere en og en halv time tenker jeg og tar nok ca 80-100 fisker her men også i dag er bettet litt sært siden det stort sett må være mygg på for at det skal bite på lokkmeiten. Også i dag er det mest smått men jeg har på så vidt en av de store gutta, høyst trolig en på ca 500 gr - 1 kg men det rekker aldri å bli noen kamp før den takker for seg, synd men slik er det. Det biter svært jevnt og godt og det blir etterhvert mye fisk i dunken min, bettet får meg til å glemme den kalde vinden så jeg stor koser meg og nyter denne dagen som nok blir den siste på isen for denne vinteren og for en utrolig avslutning det ble på denne sesongen. Når jeg velger å gi meg har jeg fått 272 abbor og vekta stopper på 10,6 kg. I antall er dette det nest meste jeg har fått på en dag og hadde jeg fiska litt til hadde jeg lett gått over 300 men jeg var fornøyd og hadde bestemt meg for å gi meg så da ble det slik, jeg er svært godt fornøyd med disse to flotte dagene likevel.

Det er med litt vedmod jeg i dag rusler tilbake til bilen siden dette nok betyr at årets isfiskesesong er over men snart blir det bart og isen blir borte og da kan vi hente fram fiskestanga igjen og jeg håper det blir en flott sommer med mange fine og gode dager og opplevelser med fiskestanga.

                                           10,6 kg med abbor, dunken var nesten full.

                             Våren er kommet til Kauserudtjernet, takk for denne vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar