tirsdag 21. februar 2012

Det vakre vinterlandet.

Sola er alt kommet opp og lyser fint utover de hvite ubrutte snøflatene og skaper en stille og god vintersetmning som du bare finner her inne på åsen nå som vinteren snart nærmer seg våren. Det er stille i skogen nå nesten så man skulle tro at noe stort snart er på gang, og det er det. Om en måneds tid så begynner de første tegnene av vår å vise seg men ennå er det vinter og det passer meg ganske godt for jeg håper at mange flotte dager ligger foran meg før våren jager vinteren bort.

For første gang i år spenner jeg på meg skiene og går ut fra bommen ved grønnsjøbekken, dagens hovedmål er Grønnsjøen og siden veien ikke er brøyta i år kan det bli en litt drøy tur i den løssnøen vi har nå. I dag har jeg pakket det meste av utstyret i varepulken jeg har kjøpt så nå skal jeg prøve hvordan det er å dra pulk. Veien har vært brøyta opp til nysæterkrysset så turen opp dit går lett men så er det ut i snøen. Merkelig nok har ingen gått på ski innover her i vinter ser det ut til så jeg må brøyte løype selv. Den tørre pudder snøen er tung å gå i og selv med ski tråkker jeg nedi til ca midt på leggen, det gjør at det er tungt å gå og farten blir derfor ikke særlig stor. Det går sakte framover men jeg tar meg tid til å nyte denne solbalnke og flott vinterdagen med kallblå himmel, detter ser virkelig ut til å bli en flott dag. Jeg tar hyppige pauser for å puste ut litt og passer da på å ta bilder og studere sporene jeg ser, her er mange spor etter hare, ekorn og rev.

Endelig etter ca en time kan jeg gi ut på grønnsjøisen, idag gjorde det ekstra godt å komme fram. Jeg krysser isen og finner meg en fin plass i ly for vinden. Jeg får av meg skiene og bytter til tørre klær på overkroppen, det er kaldt å kle av seg i vinden men det blir så mye bedre etterpå. Jeg rusler ut på isen og starter fiskinga og alt i andre hullet er dagens første abbor sikra. Jeg fisker meg rolig utover mot sundet og en og annen liten abbor lar seg lure. Føre på isen er ganske bra så det gjør det lett å flytte seg men likevel velger jeg å holde meg i nærområdet i dag.

Det nærmer seg midt på dagen og det er blitt tid for mat. For å komme i ly for vinden må jeg desverre ta plass i skyggen i dag men det går bra. Snart flammer bålet opp og kaffekjelen henges over. Jeg sitter å nyter stillheten og stor koser meg ved bålet denne utrolig flotte vinterdagen her jeg er helt alene her langt inne på åsen. Mat og kaffe smaker som vanlig godt så jeg tar meg god tid ved bålet i dag. Kaffekjelen er etterhvert blitt tom og bålet er slukket så jeg rusler ut på isen igjen.

Jeg fisker meg nå en runde over mot den andre siden og mot sundet igjen og en og annen abbor lar seg da lure men noe godt bett er det ikke. Snart har jeg fisket meg tilbake mot leierplassen så jeg velger å gi meg siden bettet er dårlig og jeg må nok også regne med en snau time tilbake til bilen også. Opptellinga viser at jeg har fått 23 abbor som totalt veier 960 gr, ikke så veldig mye men det var egentlig ikke det viktigste idag og det har uansett vært en flott dag.

Utstyret pakkes og jeg starter på turen hjem igjen, siden jeg nå har spor å gå i og det er mest medbakke går turen lett og etter ca halvtime er jeg tilbake ved bilen. Som alltid er det litt vemodig å reise hjem men det har vært en utrolig flott vær og jeg er faktisk litt sliten så det skal bli godt å komme hjem igjen. Godt fornøyd med dagen reiser jeg hjem og vet at jeg snart kommer tilbake til mitt paradis for å nyte flere slike flotte og gode dager.

                                            Det vakre vinterlandet.

                                            Det er stille og pent på Grønnsjøen idag.

                            Den mektige Skålåsen reiser seg nesten rett opp fra Grønnsjøen.

                                           Dagens fangst.

                                            Flott utsikt mot Bergsjøen på tur hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar