tirsdag 7. februar 2012

Endelig kom dagen.

Endelig kom dagen jeg har venta på, årets første isfisketur står for døra. Siden jeg er litt usikker på hvor mye snø det er på åsen faller valget på Bergsjøen idag, siden det ligger tett inntil veien slik at man kan bruke den til å flytte seg til andre områder på vannet. Bergsjøen er ikke det beste fiskevannet men det viktigste i dag er å komme i gang med isfiskinga og være ute og nyte denne flotte vinter dagen.

Den skarpe og rene åslufta slår imot meg og jeg suger den inne i lange drag og føler meg med ett sikker på at dette skal bli en flott dag. Jeg velger å starte fiskinga i lørdagsroa siden det her ofte er litt abbor å få. Her er det en del overvann på isen som viser seg å ikke være altfor tykk, bare ca 30 cm, men det holder lenge. Det er med stor spenning jeg slipper pimpelen ned i vannet og starter fiskinga. Jeg prøver først ca 5-6 hull på litt dypt vann med pimpel men jeg kjenner ikke en gang fisk så derfor går jeg nærmere land og går over til mormyskha og alt i det andre hullet får jeg føling med fisk, først et kjapt bett så på neste draget tar den men jeg er uheldig og helt oppunder hull kanten mister jeg den, det så ut som en middels abbor, synd men slikt skjer. Jeg prøver nå flere hull i samme området men merker ikke noe mer så jeg bestemmer meg for å flytte på meg.

Jeg går opp igjen på veien og følger denne utover og går ned på isen ved brøttet, her er det blitt fiska før i vinter så her er det drømme forhold på isen med kun ca 10 cm snø. Heller ikke her merker jeg fisk til å begynne med så jeg bestemmer meg for å finne fram nista, jeg setter stikka i fra meg og henter sekken, da jeg kommer tilbake tar jeg et par drag og da plutselig hugger det og ganske snart er årets første fisk kommet opp av hullet. Da er det viktigste gjort og jeg kan nyte matpausa i det fine og milde vinterværet som er i dag. Det er stille på åsen i dag, knapt en lyd å høre og jeg nyter det, det er slik det skal være på åsen.

Etter kvila fortsetter jeg å fiske i samme område og varierer litt mellom mormyska og pimpel. Snart er abbor nr 2 på isen, en knøtt liten 10 grams, jeg bytter ofte hull og jobber ganske jevnt men noe godt bett er det ikke. I ett hull tar jeg to røyer på mormyska og i ett hull noe senere tar jeg først to røyer på pimpel før jeg tar ei til på mormyska, flere fisker blir det ikke men nå tar jeg da heller ikke fiskinga så hardt.

Det har så langt vært en fin dag så jeg velger å gi meg for i dag, 5 røyer og 2 abbor tot 510 gr er ikke noen storfangst men det er en start og jeg er svært godt fornøyd med å være i gang igjen og jeg ser nå med stor iver fram mot turene som kommer utover resten av vinteren. Jeg rusler veien tilbake til bilen godt fornøyd med at jeg endelig fikk en flott dag igjen på åsen, det er lenge siden sist så dette gjorde godt.

                                             Vintermorgen på Bergsjøen.

                                            Årets første fisk ble en Abbor.

                                           Tre brukbare Røyer ble det til slutt.

                                            Vinterdag på Bergsjøen.

2 kommentarer:

  1. Fant linken til sida di på hjemmesida til Kenneth i dag Har lest gjennom mye av det du har skrevet nå i kveld . Veldig fin lesning. Flotte stemningsrapporter du skriver. Fine bilder fra steder jeg kjenner. Artig med rapport fra Bergsjøen nå til slutt. Fine røyer.
    Hos meg går det mest i isfisekonkurranser om dagen. Blir ikke tid til så mye rolige og fine
    turer da, men savner det også Egentlig ingen ting som er så fint som å være på åsen mutters alene. Håper du skriver mer utover i vinter. Du blir vel å se på noen konker utover i vinter.
    Legger ut en link til sida di på hjemmesida mi hvis det er ok for deg
    Mvh Aasmund Sæther www.isfiske.net

    SvarSlett
  2. Takk det var hyggelig å høre at du liker det jeg skriver og du kjenner jo også mange av stedene jeg farter og skriver fra. Det er bare å legge ut link ja. Blir noen konk på meg framover ja. Kommer til fortløpende å legge ut raporter og bilder når jeg har vært på turer, har planer om et par spennende prosjekter senere i vinter som jeg håper blir bra. Erik

    SvarSlett