mandag 28. mai 2012

Endelig kom sommeren.

En god berusende følelse strømmer gjennom kroppen i det båten sklir ut av båthuset og ut på åpent vann for første gang i år, endelig er sommeren her og den skal nytes.

Sol varmt og flott vær møter meg i det jeg ror over mot hytta hvor jeg nå skal slappe av og kose meg i noen dager, bare fiske og ta livet helt med ro. I kroppen herjer fiskefeberen så det skal bli godt å komme i gang men først unner jeg meg en kopp nykokt kaffe etter at pakningen er innstalert i hytta, jeg sitter i solveggen og ser utover Lønnsjøen mens synet glir inn i sjela, sommeren er tilbake. Utsyret er montert og jeg er klar til dyst og med stor spenning gjøres de første kastene. Ett og annet vak er å se så jeg kaster selvsagt på den og etter bare få kast hugger det men etter en kort kamp viser en pen ørret seg fram i et kort glimt før den takker for kampen som den med et pent hopp går seirende ut av, ja ja slik skjer. Jeg ror helt ned til brua og lar meg drive oppover med vinden men det tar ei stund før jeg merker noe mer men plutselig tar to pene ørreter etterhverandre, en på 210 gr og en sprek flott ørret på pene 340 gr, begge tatt på rappala, en fin start.

Jeg fisker meg rolig gjennom dagen og nyter å være i gang igjen selv om bettet ikke er særlig bra men det var som forventa, sommer kvelden er fin og det føles utrolig godt å være på åsen igjen. 

På lørdag er ikke bettet særlig bra så jeg flytter meg litt rundt og tar ting litt med ro. I håp om å få litt fisk går jeg over til mark og det gir resultater, på litt over 10 min tar jeg to nye flotte ørretter på 380 og 330 gr. Begge spreke og sterke fisker som ga meg en god kamp, dette var morro, etterhvert får jeg også noen flere men de er små og blir derfor satt ut igjen. Det er ganske bra med folk på åsen så noe av tiden går jo med til å snakke litt med dem derfor blir det ikke så veldig mye effektiv fisking men det gjør ikke noe, jeg koser meg uansett. Søndag morgenen kommer også med sol og flott vær så jeg velger å rusle meg en liten tur til Hoelsætera og en liten sving nedom Fugelbakken, det er godt å bruke beina igjen litt når man har sittet rolig i båten i to dager. Da jeg utpå dagen starter fiskinga velger jeg å satse litt på abboren og den biter ganske bra men det er varmt å sitte ute i båten så det blir bare korte økter mens jeg innimellom slapper av og koser meg i hytta. Mandagen byr på noe mer vind og kaldere vær men bettet er brukbart selv om det ikke blir noen store fisker, siden det er litt å gjøre i hytta før jeg drar hjem blir det bare ei fiskeøkt i dag men det får holde. Alt i alt disse dagene har jeg fått 18 ørret, 3 av dem over 300 gr og 30 abbor så alt i alt en fin start på en spennende sesong.

Hytta er rydda og stengt og jeg setter kursen hjemover, som alltid lit vedmodig men jeg har hatt fire rolige og gode dager og jeg vet at jeg snart kommer igjen. Sesongen er i gang og jeg har stor tro på en flott sommer, jeg gleder meg.

                                           Det er en flott dag på Lønnsjøen.

Sesongens første Ørret, 210 gr.

                                            Kveldsstemningen har lagt seg over Lønnsjøen.

                                           Et lykkelig "kjærestepar" koser seg i sola.

                                            En riktig flott Ørret på 380 gr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar