onsdag 6. mars 2013

Spennende NM

På fredag var endelig dagen kommet, jeg har gledet meg lenge til denne helga.

Sammen med Helge og Kåre ble kursen satt mot Vestfold for å delta på årets NM i isfiske. Akersvannet og Goksjø er for meg helt nye og spennende områder og det er alltid spesiellt gøy å komme til nye steder.

Lagkonkuransen på lørdag ble avholdt på Akersvannet, et ikke spesiellt stort vann men det så fint og spennende ut. Vi valgte å følge samme taktikk som ifjor og holde oss mest mulig samlet, vi gikk rett over vannet for starte å fiske langs en siv kant som så bra ut. Jeg valgte som vanlig å starte med pimpel og fikk ganske raskt 3 små abbor. Helge traff bra med fisk i første hullet og siden jeg ikke merket mer flytta jeg meg nærmere han og gikk over til lokkmeite, det ga noen få fisker men fisken var vanskelig å kroke så da var det bare å finne fram mormyskaen og det ga resultater, fisk i så og si alle hull men sjelden mer enn 1-3 men og noen litt bedre hull, størelsen varierte fra små rundt 30 gr og opp mot ca 400 gr. Jeg jobbet med rundt i samme området hele tiden og plukket da en og annen fisk. Det ble til slutt 77 abbor som veide totalt 4670 gr, totalt fikk vi 11,3 kg, noe som holdt til en helt grei 23 plass, siden målet var topp 20 så kan vi nok si oss passe fornøyd med dagen.

                                             Akersvannet.

Søndag gikk turen til Goksjø. Her var jeg svært i tvil om hvor jeg skulle fiske, jeg syntes at sundet så fint og spennende ut men frykta at det ville bli mye folk der. På tur utover viste det seg imdlertid at svært få satte seg i sundet og jeg satte meg derfor i ei vik hvor jeg merkelig nok fikk sitte så og si alene. Med det samme pimpelen tar bunnen hugger det og en abbor på ca 200 gr kommer opp, en god start. Det biter jevnt de første ca 40 minuttene men kun 5-6 i hvert hull og mest små. Det begynner nå også å komme til mer folk så bettet dør ut, jeg truger litt til men finner etterhvert ut at jeg må finne på noe annet og gjør meg en sving utover i sundet. Denne runden gir meg bare 4 abbor og med kun en liten time igjen ser det mørkt ut. Jeg bestemmer meg for å gå tilbake der jeg begynte for å se om fisken er kommet tilbake slik den av og til gjør og litt utenfor mine gamle hull finner jeg et område det biter brukbart i. Takket være denne brukbare sluttspurten ender jeg opp med 84 abbor som veier 3834 gr, det holder til en 32 plass og premie. Målet var topp 30 så en 32 plass var helt ok.

Godt fornøyd med denne fine helga i Vestfold setter vi kursen hjemover. Det var spennende å fiske på to helt nye vann i et helt nytt område og resultat messig ble helga som forventa og da skal man jo være fornøyd.

                                               Goksjø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar