onsdag 21. mars 2012

En stille vårdag.

Av og til har jeg det slik at jeg bare ønsker å være ute og nyte stillheten og roen som man bare kan oppleve den inne på åsen en vårdag, langt borte fra alt av stress og mas, være alene og bare nyte det enkle og gode livet. Dagen i dag var en slik dag og jeg stor koste meg ute denne vårdagen.

Selv om vi kun skriver 21 mars i dag virker det mer som 21 april både hjemme og på åsen men stillheten på åsen tyder på at våren ikke er helt kommet ennå selv om det virker slik. I dag hadde jeg lyst til å ta livet med ro og bare nyte dagen, derfor ble det til at jeg valgte å satse på Bergsjøen i dag siden lysten til en lengre og litt slitsom tur ikke frista i dag. Bergsjøen er et vanskelig fiskevann og det er sjelden man får mye fisk her men det er et spennende vann som byr på både abbor, ørret og røye og av og til kan man få ganske pen fisk. Siden det er fin blank is på Bergsjøen bestemmer jeg meg for å farte litt rundt og prøve litt forskjellige plasser så får det bare bli som det blir med fisk.

Jeg starer opp i inngangen til utløpet, her har jeg fått bra med fisk av og til men i dag merker jeg ingenting her så jeg fisker meg utover mot bergsjøbrenna og prøver ulike dybder og metoder men merker ikke fisk før jeg kommer inn på et lite skjer, her tar jeg ei lita røye på blink men kjenner ikke mer her så jeg flytter meg inn i ei lita vik. Her prøver jeg mormyska men kjenner ikke noe så jeg setter stikka fra meg mens jeg prøver pimpel i et hull men jeg merker ikke fisk. Da jeg går tilbake for å ta opp igjen mormyska stikka ser jeg på tuppen at det sitter fisk på, jeg tar stikka forsiktig opp og tar det pent opp siden fisken gjør karftig motstand, etter en kort kamp ligger en pen ørret på 235 gr på isen, dette var morro og dagen er nesten redda. Jeg flytter meg nå videre over mot andre siden og her tar jeg nok en ørret på mormyska men denne er liten.

Sola skinner fra en skyfri himmel men det blåser litt og siden jeg ikke har merket fisk på ei stund så fisker jeg meg tilbake mot der jeg startet, jeg begynner å bli sulten og siden sekken min ligger igjen der jeg begynte må jeg tilbake dit. Jeg finner meg en lun fin plass i sola ved land, fyrer opp bålet og henger kaffekjelen over. Det er godt og lunt i sola og jeg nyter denne flotte kvilestunda ved bålet. Tankene går tilbake til alle de gode minner jeg har opplevd her ute på åsen, alt det spennende jeg har opplevd og alt det jeg skal oppleve i årene som kommer, jammen er jeg heldig som kan leve et slikt godt og fritt liv her inne på åsen.

Etter kvila fortsetter jeg å fiske meg rundt på ulike plasser men det blir ikke et eneste bett en gang så da jeg er kommet tilbake til lørdagsroa og heller ikke her merker noe så velger jeg å gi meg for i dag. Selv om det ikke ble noe særlig med fisk i dag så var det likevel en stille og flott dag, en slik rolig og stille dag som vi alle trenger av og til, en dag når man bare kan ro ned og nyte livet. Jammen er livet godt en slik stille vårdag.

                                            Soloppgang på Bergsjøen.

                                            En flott Ørret redda dagen.

                                            En stille vårdag på Bergsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar