tirsdag 20. mars 2012

Når en drøm blir til virkelighet.

Vi bærer alle i oss drømmer og lengsler. Drømmer om ting vi skal gjøre, drømmer om steder vi skal besøke og drømmer om turer vi skal ut på. Jeg har mange drømmer og har etterhvert blitt ganske flink til å realisere dem, drømmene har tatt meg ut på både flotte og mindre vellykkede turer. Denne solblanke flotte søndags morgenen i mars skal endelig en av mine største drømmer bli til virkelighet.

Sekken og pulken er pakka for langtur og jeg spenner på meg skiene og starter opp turen fra enden av Svartungen, det kribler av spenning i hele kroppen. Turen jeg nå skal ut på er en tur jeg har drømt om lenge men den har vist seg litt vanskelig å gjennomføre men etter investeringer i litt nytt utsyr og litt flaks med den milde og snøfattige vinteren er det endelig klart for å legge ut på denne svært etterlengta turen, er det noe rart jeg er spendt?

Kursen settes inn mot Bjørnåsen som ligger rett innenfor grensa til Hurdal, jeg har bare vært her to ganger før på sommeren men helt siden første gang har jeg vært bestemt på at hit skal jeg en tur på vinteren en gang. Siden det er ca 8 km å gå og rundt 3 km er bratt og tung stigning sier det seg selv at det blir litt langt for en dagstur derfor blir det nødvendig å overnatte, det gir meg også muligheten til å prøve flere av vannene. Jeg holder et jevnt rolig tempo og stigningen opp fra Vesle Damtjern forbi Bergevannet og opp mot toppen går ganske greit og etter en drøy time er jeg endelig på toppen, det gjorde godt så jeg tar en liten stopp og puster ut. Nå er det stort sett flate myrer resten av veien innover og med det flotte og gode skareføre som det er nå blir det en fin masj videre. Jeg passerer Rødsteinstjern og får endelig ser Bjørnåsen foran meg, målet nærmer seg, så kommer jeg fram til Midttjern og etter en tur på 1 time 45 min står jeg endelig ved Bjørnåstjern, målet er nådd.

Jeg finner meg til rette ved gapahuken, finner godt med ved og bytter på meg tørre klær og unner meg ei lita pause. Det gjør utrolig godt å endelig være her, dette som jeg har drømt så mye om er endelig blitt virkelighet. Fiskefeberen river i kroppen så jeg må ut på isen og komme i gang med fiskinga, det er perfekte forhold på isen med kun litt snø men med blankis. Etter at den værste fiskefeberen har lagt seg tar jeg det litt med ro og nyter denne flott dagen, en og annen abbor blir det også men bettet er dårlig men fisken er fin da stortsett ca 100 gr. Etterhvert er det ganske mange som går forbi på ski, sikkert på tur til Fjellsjøkampen, jeg snakker også med et par av dem og blir enige om at på en slik dag som dette er det viktigste å være ute. Dagen går mot slutten og det er snart på tide å forbrede seg på natta som kommer. Jeg teller opp fisken, noe som i dag er fortgjort, jeg har kun fått 12 abbor som totalt veier 1150 gr, litt skuffende men i dag gjør ikke det så mye. Jeg rusler opp igjen til gapahuken, fyrer opp bålet og finner meg godt til rette, nå skal jeg kose meg. Det smaker uvanlig godt med varm mat og sterk nykokt kaffe i det mørket er iferd med å legge seg over åsen, det ser ut til å bli ei fin og stjerneklar natt. Bålet lyser godt opp og varmer godt der jeg sitter helt alene her langt inne på åsen, her jeg sitter midt i drømmen.

Kvelden er uvanlig lys og fin og bortsett fra et og annet fly som passerer på vei mot Gardermoen er det helt stile, akkurat slik en vinterkveld på åsen skal være. Bålet har slukknet og det er på tide å krype ned i den gode varme soveposen. Som vanlig blir det ikke så mye søvn når jeg ligger ute, jeg ser opp mot stjernene og hører hvordan vinden suser oppe på åsen, etterhvert blåser det opp ganske kraftig og plutselig våkner jeg i at et voldsomt rabalder, skiene mine har blåst over ende men pytt de kan ligge der dem ligger.

Jeg våkner med dagslyset og ser at det også i dag blir en fin  dag men det blåser fortsatt ganske mye. Det er kaldt å krype ut av den varme gode soveposen men snart har jeg fått på meg klærne og fått fyr i bålet så det varmer godt selv om det er litt kaldt ute, sikkert 7-8 minus og med vinden itillegg blir det ganske kaldt men sola er på tur opp så det blir snart godt igjen. Forkosten gjøres kjapt unna, sekken og pulken pakkes for nå går turen videre. I dag skal jeg prøver Abbortjern, dit er det kun ca 10 min å gå fra Bjørnåstjern så den turen går kjapt unna.

Framme på Abbortjern kommer fiskefeberen på meg igjen og det tar ikke lang tid før det første hullet er borret, ned med lokkmeiten og det biter med en gang, 4 abborer tar så fort jeg får det nedi igjen men så blir det helt dødt, jeg borrer flere hull rundt men merker ingenting. Jeg begynner nå å flytte meg litt rundt og finner plutselig på at jeg skal prøve med røyrblink i håp om kansje å lure en ørret men merkelig nok så begynner jeg da faktisk å få litt abbor igjen, merkelig. Det blåser fortsatt ganske kraftig så det blir litt kaldt å sitte på isen så jeg finner meg en lun plass litt inne i skogen og snart brenner bålet, jeg er sulten så det smaker godt med mat nå, det er lunt og godt å sitte her, her langt inne i pradis og i dag helt alene, jeg nyter dagen og vet hvor heldig jeg er som kan få oppleve dette. Jeg rusler ut på isen igjen for å fortsette fiskinga og i det jeg tar opp stikka som har stått uti mens jeg spiste kjenner jeg at det sitter på fisk, det kjennes ut til å være en fin fisk så jeg tar det med ro og snart ligger en ørret på pene 275 gr på isen, tatt på røyblink, dette var morro. Jeg fisker meg litt fram og tilbake på vannet men bettet er heller dårlig. Det drar seg utover dagen og i et siste forsøk på å få litt fisk rusler jeg mot øst enden av vannet og der kommer jeg over en plass med noen gamle hull så jeg prøver der og her tar jeg bra med fisk i to hull, ett med røyeblink og ett med mormyska. Det er på tide å tenke på hjemturen så jeg må gi meg med fiskinga. Jeg har itillegg til ørreten fått 42 abbor som totalt veier 4775 gr, den største på 225 gr, en meget pen fangst, jeg er ihvertfall godt fornøyd.

Sekken og pulken er pakket og jeg starter på hjemturen som går lett og greit, det er jo flatt og medbakke det meste av veien men på det harde og glatte skareføret må jeg ta av meg skiene og gå ned de brattetste bakkene. Vinden har stilnet og det er en flott vinterdag nå mens jeg er på tur hjem. De siste bakkene opp mot Svartungen er litt seige men etter 1 time 30 min er jeg tilbake ved bilen. Jeg har gjort det, drømmen ble til virkelighet.

                                           Målet nærmer seg, Bjørnåsen er i sikte.

                                           Flott vinterdag på Bjørnåstjern.

                                            Bjønnbua.

                                             Kveldsbål ved Bjønnbua.

                                            Abbortjern med Bjørnåsen i bakgrunnen.

                                            Flott ørret er det også i Abbortjern.

                                             Abborfangst fra Abbortjern.

                                            Mystiske Midttjern passeres på tur hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar