torsdag 14. juni 2012

Nye utfordringer.

De fleste fiskere og jegere er vel slik at de har sine favoritt metoder og steder de i all hovedsak bruker det meste av sin tid og dette kan føre til at man av og til kan gå litt lei derfor er det viktig å kunne finne nye utfordringer av og til. Jeg har brukt veldig mye tid på Lønnsjøen de siste årene men har nå følt et behov for en ny utfordring og har brukt mye tid på å tenke på hva det kan være. Etterhvert kom jeg fram til at å fiske fra båt i Bergsjøen vil være en passe fin utfrodring å gå løs på.

Etter å ha lett etter en passende båt ei stund så fant vi fram til en båt i Rykkin, en 14 fot glassfiberbåt og jeg og Tom bestemmer oss for å kjøpe denne og plassere den på Bergsjøen, vi henta den på fredag og satte den ut på Bergsjøen på lørdag, nå er jeg klar til en ny og spennende utfordring på et vann  som går for å være et dårlig fiskevann, dette har jeg lyst til å motbevise.

Da jeg våkner på tirsdag er det litt lett regnvær men det ser ut til å bli brukbart vær så jeg bestemmer meg for å reise, jeg gleder meg til å ta fatt på denne nye utfordringen. Da jeg kommer til Bergsjøen er det fint vær så jeg gjør meg klar og ror ut på Bergsjøen. Jeg starter fiskinga så fort jeg er kommet ut av kanalen som går inn mot demninga men jeg merker ingenting så jeg fisker meg oppover mot Bergsjøbrenna og inn mot Dalbyvika men først når jeg kommer helt inn mot Nysæterfjellet kommer dagens første fisk, en liten ørret har latt seg lure av marken, det er da en start.

Jeg går over igjen på rappala og fisker meg langsetter fjellet mens regnt kommer sigende på og nå kommer også bettet, det biter på mange kast men det er vanskelig å kroke dem men etter hvert får jeg da noen ørreter opp i båten, ingen store men slik fin steike fisk. Regnværet kommer og går litt men det er ikke til å unngå at jeg etter hvert blir gjennomvåt. Jeg ror litt utpå og finner fram nista og kaffen, det gjør godt med mat og kaffe i dag som alltid.

Jeg trekker meg nå litt inn i Grønnsjøvika og her biter det også brukbart så noen flere øretter finner veien opp i båten, ingen store men jevne fisker, den største er på 240 gr. Jeg fisker meg nå tilbake mot nedre enden langs veien og helt ned igjen til øya men jeg får ikke mer fisk så jeg velger å gi meg siden jeg er litt våt ennå selv om været nå er blitt pent igjen.

Godt fornøyd med dagen drar jeg båten på land og pakker sammen utstyret. Ved opptellinga av fangsten viser det seg at jeg har fått 9 ørreter, 2 av dem ble satt tilbake, de 7 jeg har tatt med er fra 120-240 gr, en grei start på en ny og fin utfordringer som jeg gleder emg til å fortsette med framover. Jeg tror at dette blir både spennende, utfordrende og morro.

                                           Ørret fra Bergsjøen.

                                            Bergsjøbrenna.

                                           Gråvær mot Halsteinsåsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar