søndag 25. september 2011

Go`plassen vår.

Storbrenna har de siste 15-20 åra gitt oss mange spennende og flotte dager, dette er på mange måter blitt "vår" plass derfor tar vi turen hit med jevne mellomrom. Det er i ferd med å lysne i det Zenta, Tom og jeg rusler utover beite denne flott søndagsmorgenen. Det ser ut til å bli nok en flott dag hva været angår, nederst i slepveien får Zenta friheten og også i dag går hun rett på fot og blir straks borte. Vi slår oss til ro med stor tro på at dette kan bli en fin dag og ganske riktig der er haren på beina. Losen kommer ned lia rett mot oss men snur litt før den kommer fram der vi står, losen går nå stødig og fint i lia. Den stødige og fine losen en slik flott morgen er noe som virkelig gleder en harejeger. En god glede og spenning går gjennom kroppen og jeg stor koser meg med den fine losen. Etterhvert kommer losen mot meg, krysser slepveien og drar framover myra før det blir helt stille.

Jeg begynner å gå etter mot der tapet må være, Tom tar turen rundt og tilbake på veien og han treffer igjen Zenta i veien ved Vestra, ivrig opptatt med å finne igjen haren. Jeg setter også kursen mot veien og etterhvert møter også jeg Zenta og det er tydelig at hun jobber med fot. Vi bestemmer oss derfor for å la henne jobbe mens vi unner oss ei fin kvile stund i sola, nykokt kaffe og nista smaker utmerket når man sitter slik å koser seg. Det er en solrik og flott dag så vi tar livet med ro, nyter kvilestunda og vet hvor heldige vi er som får oppleve slike dager.

Zenta har nå jobbet seg helt ned mot elva som renner ut fra Lønnsjøen og vi bestemmer oss derfor for å gå etter. Jeg tar peileren og går rett mot Zenta som nå flytter seg merkelig fort, kan hun ha funnet igjen haren???? Like etter smeller det ett skudd fra området Tom står, litt usikker stopper jeg opp og venter litt. Ganske snart høres "DOT" og harefall nr 4 for høsten er et faktum. Nå får jeg også så vidt høre Zenta, haren må ha hoppet ut for henne derfor låter hun heller dårlig, jeg får satt henne litt på rett spor og etter litt fram og tilbake finner hun da haren til slutt, litt overrasket men godt fornøyd med seg selv.

Vi har hatt en utrolig flott start på jakta, flotte dager, fine og spennende loser og så har vi vært heldig å få skutt 4. Det er ikke noe mål å få skutt flest mulig harer men det ser ut til å være mye hare og når Zenta har gjort gode prestasjoner fortjener hun litt lønn for strevet.

Godt fornøyd med oss selv og ei flott og spennende helg avslutter vi for idag. Nå blir det noen hviledager men vi kommer snart tilbake og håper på flere flotte og spennende dager og loser i ukene framover, det er dette som er livet og det er nå vi lever.

                                            Storbrennmyra sett fra utkikken.

                                            En lykkelig skytter og hund med hare nr 4.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar