søndag 15. april 2012

Inn i det ukjente.

På denne tiden og med slike grå dager med regn så blir det gjerne til at man tar livet med ro og ikke kommer seg ut på så mange turer, derfor blir det ofte til at tankene går tilbake til en av de mange turene man har vært på opp gjennom årene. Nå vil jeg ta dere med tilbake til juli 2007 og en av de virkelig fineste turene jeg har vært på, vi skal på tur inn til Glassbergtjernet og jeg skal gjenngi historien ordrett slik den ble skrevet inn i dagboka den gangen, bildene er skannet inn og derfor ikke av beste kvalitet, men jeg håper at dere uansett vil kose dere med historien, god fornøylse.

Inn i det ukjente.

Jeg har hørt om tjernet, drømt om det men aldri vært der, men endelig nå er dagen kommet. Nå skal Glassbergtjernet besøkes. Sekken er pakket for overnatting og henger tungt på ryggen. Turen går til Vindflosætera og ned til Auretjern før jeg følger bekken oppover til Gassbergtjernet.

Lia er tung og bratt og i varmt og fint vær som det er blir turen litt tung, terrenget er tungt og sti løst men jeg går på med friskt mot og endelig der ser jeg vannet dukke opp som en blå perle midt inne i skogen. Jeg finner meg godt til rette på en fin leierplass og starter fiskinga. Etterhvert biter også abboren villig men litt skuffende er det at det bare er småfisk. Været er fint og kvelden skrider fram med godt abborbett. Et par mindre regnskurer gir fra seg litt vann men ellers er alt stille og rolig.

Det drar seg mot natt så jeg avslutter fiskinga og finner meg en fin plass under noen tette fine graner. Med en klar fullmåne blir natta nesten like lys som dagen så denne natta er en av de fineste jeg har opplevd ute. Det blir en fin morgen med nykokt kaffe og niste. Det er stille og rolig og livet føles herlig.

Sekken pakkes og turen legges mot Malsjøen. Gjennom skogen, over myrene og plutselig blinker vannet mot meg. Fiskeutstyret monteres raskt og med stor spenning gjøres de første kastene. Dagen er varm og fin selv om jeg ikke får et eneste napp, det er litt skuffende men slikt må man tåle.

Jeg slapper av og nyter dagen på Malsjøen. Det smaker godt med mat og nykokt kaffe men klokka går fort og jeg må snart begynne å tenke på hjemturen. Sekken pakkes og jeg vender hjemover, tar korteste vei tilbake mot Vindflosætera og litt sliten men glad kommer jeg tilbake til bilen. En flott og spennende tur som kommer til å bli gjenntatt. Totalt fikk jeg 57 abbor.

                                             Framme ved Glassbergtjernet.

                                             Kveldsstemning ved Glassbergtjernet.

                                            Malsjøen ligger der rolig en slik fin sommerdag.

                                             Ei stille og god stund på Malsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar