søndag 1. april 2012

Tilbake på barmark.

Vinteren er ei fin tid og man kan ha mange flotte og spennende turer men det er noe helt spesiellt å for første gang sette beina på barmark igjen.

Tidlig i dag tidlig parkerer jeg ved Haksvea og rusler utover åsveien, det skal bli spennende å se hvor mye snø det er igjen på åsen. Jeg rusler rolig utover og nyter denne flotte morgenen og lytter etter om jeg hører noe "vårlyder" fra skogen men det er faktisk ganske stille i dag. Like utenfor Ottersveen støkker jeg opp ei Orrhøne, det er godt å se at dem fortsatt er på plass. På ytre bratholen svinger jeg av og tar en liten runde inn på vestramyra, det er helt bart på hogstflata og det føles godt å gå på barmark igjen, jeg stopper opp og tar noen bilder før jeg rusler tilbake mot veien, der det er snø så bærer faktisk skaren. Jeg fortsetter utover veien men plutselig synes jeg at jeg hører en kjent lyd så jeg stopper for å lytte og ja jammen er det Orrhanen som spiller og snart får jeg se to haner ute på myra, jeg må bare stå rolig å nyte synet for det er umulig å komme innpå og for langt hold til å ta bilde, et flott syn er det min de blir nok mistenksomme og letter, det var virkelig morro.

Framme ved brua på Lønnsjøen blir jeg overrasket av å se at isen faktisk ser ganske bra ut så jeg rusler litt utover isen før jeg går på land igjen og fortsetter i skogen fram til hytta. På plass i hytta fyrer jeg opp i ovnen og setter kaffekjelen på, jeg slapper av og koser meg i hytta, det er godt å endelig være her igjen. Jeg tar meg god tid i hytta, spiser, drikker kaffe og slapper av. Merkelig nok er jeg helt alene på Lønnsjøen i dag, hvor er alle sammen???

Da er det blitt på tide å sette kursen hjemover, jeg setter kursen opp på myra og følger skiløypa fram til Hoelsætera og ned igjen på veien og tar en liten tur utom storbrennkrysset før jeg sakte rusler veien tilbake. Jeg tar meg god tid og nyter denne fin men litt kalde dagen med enkelte snøbyger men det føles likevel godt å være tilbake på åsen og se at det nå er vår og at det snart er bart på åsen også, det betyr lange og fine turer framover, jeg gleder meg.

                                            Fisketrappa på Lønnsjøen.

                                            Det er bart ved Ytre Bratholen.

                                            Det er fortsatt brukbar is på Lønnsjøen.

                                             Vårløsning i Humla.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar