søndag 8. april 2012

Ved et stille tjern i skogen

Ved et stille og litt bortgjemt tjern i skogen kan man virkelig slappe av og nyte livet og man må jo passe på å nyte disse siste dagene av sen vinteren før våren fort blir til sommer. Slik det ser ut nå framover kan denne turen bli den siste på isen for denne sesongen så derfor skal denne dagen nytes så da passer det fint å legge turen til Essentjernet, her kan man slappe av og nyte dagen ved dette stille og bortgjemte tjernet i skogen.

Det fine skareføre har holdt seg siden det fortsatt er kaldt om nettene, da jeg sto opp idag var det minus 12 hjemme, derfor er det fint å gå på skaren over myra og ta korteste vei inn til Essentjernet, et stille og pent lite tjern hvor man kan oppleve stillheten og nyte gode dager. Turen innover går lett og snart rusler jeg utover isen spendt på hva denne dagen har å by på. Jeg finner meg en lun plass i nordenden og gjør utstyret klart. Jeg starter å fiske i nordenden og atl i første hullet er det fast fisk men kun en, jeg fisker meg litt rundt i samme område og nedover hele vestsiden men bettet er dårlig, den kalde vinden gjør også at det er kaldt å sitte på isen siden sola ikke varmer noe ennå men jeg koser meg likevel men jeg skulle gjerne hatt litt mer fisk da. Jeg snur og setter kursen tilbake mot nordenden, det er tid for å få seg litt mat.

Det er tørt i skogen så bålet må jeg fyre opp der det ennå ligger snø i iskanten, det smaker godt med mat og kaffe så jeg slapper av og nyter den fine dagen, sola har fått bra tak og varmer godt nå. Jeg tenker på alle de ffine stundene jeg har opplevd her på Essentjernet, det har virkelig blitt mange opp gjennom åra. Her er det stille og rolig og man er merklig nok nesten alltid alene her, ja Essentjernet er virkelig en fin plass hvor man kan nyte stillheten og ensomheten borte fra hverdagens stress og mas.

Jeg rusler ut på isen igjen og i håp om å få litt mer fisk legger jeg om taktikken litt, jeg velger nå å statse på pimpel på litt dypt vann. Til å begynne med merker jeg ikke så mye men når jeg kommer mot sørenden igjen begynner jeg å få litt fisk men det er oftest kun 1-3 i hvert hull og slik blir det jo ikke storfangst av. Uvanlig mye små fisk er det også. Jeg jobber og driver på nesten som det skulle være konkuranse og etterhvert blir det da litt fisk siden jeg finner fire hull med brukbart bett i. Dagen går fort og snart må jeg begynne å tenke på hjem turen, jeg fisker meg tilbake langs østsiden men her er det heller dødt så jeg velger å avslutte fiskinga og sette kursen hjemover. Jeg teller opp fangsten og det er blitt litt mer enn jeg trodde, jeg har fått 96 abbor som totalt veier 4450 gr, ingen storfangst til Essentjernet å være men en helt grei fangst, særlig siden jeg hadde kun ca 15v da jeg tok matpause.

Det er med litt vemod jeg rusler hjemover siden dette nok ble siste turen på isen for denne vinteren, det ble en litt kort men likevel spennende og fin sesong med flere fine turer og opplevelser, men når en sesong tar slutt begynner en ny. Nå blir det først et par rolige uker med kun en og annen rusletur men om ca en måned er det nok isfritt og årets stanfiskesesong kan ta til, jeg gleder meg og har noen fine og spennende planer for sommeren som jeg håper og tror kan bli fin.

                                           Vårmorgen ved et stille tjern i skogen.

                                            Essentjernet er en stlle og flott plass en solrik vårdag.

                                                 Dagens abborfangst.

                                            Utsikt mot Svartdalen på tur hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar