mandag 2. april 2012

Spennende vårdager.

Våren er ei fin tid i naturen når alt våkner til nytt liv, til en ny start etter en lang vinter. Det er ofte på denne tiden at man kan ha uventa og spennende opplevelser.

Med det samme jeg går ut av bilen på Monssætertorget i dag får jeg høre orrhanen spille oppe på myra, det høres ut til å være en 5-6 stykker av dem, det er den retningen jeg skal gå men kan jeg klare å komme meg såpass tett innpå dem at jeg kan få sette en eller flere av dem, det er skareføre så det å ta seg stille fram virker nesten håpløst. Jeg velger likevel å prøve, tar meg god tid opp bakken kun 4-5 skritt av gangen før jeg stopper og lytter, spillet pågår ennå. På toppen er det bart så her er det mulig å gå ganske stille, jeg stopper og lytter igjen og jammen sitter det ikke en orrhane og blåser i småskogen  bare 40-50 m foran meg. Jeg svarer den og går et par meter fram i det jeg får svar, jeg gjentar dette noen ganger og vi er nå svært nær hverandre men det er for tett til at vi kan se hverandre. Så plutselig kommer den flygende rett mot meg, brå kaster seg unna i det den får se meg, gjør en sving og setter seg i toppen av ei gran, jeg har hele tiden stått med kameraet klart, jeg zoomer inn og rekker å ta et bilde før den flyr tilbake dit den kom fra. Dette var morro og en flott start på denne dagen. Jeg går sakte fram på myra men ser ikke flere orrhaner.

Skaren er hard og fin å gå på så turen ned til Essentjernet går lett, her går jeg ut på isen, runder odden og inn på myra som går ned mot Godputten. Jeg synes at jeg må passe på å gå en tur nedom og prøve litt her når det er så fint føre. Isen har holdt seg fint her men den er blank og glatt å gå på så jeg er glad for at jeg tok med brodder i dag. Jeg fisker meg rolig rundt hele og prøver både langs land og midt utpå men det virker helt dødt, litt merkelig siden det er så bra her på sommeren. Helt nede mot utløpet får jeg endelig kontakt med fisk og tar to abborer i ett hull men rundt er det helt dødt, jeg fisker meg nå tilbake i de gamle hullene for å se om det hjelper og plutselig tar jeg jammen tre raske i et hull. Vel 5 abborer er jo ikke noe å skryte av men det var verdt et forsøk, først en liten matbit før sekken blir pakket og jeg setter kursen opp igjen til Essentjernet.

Også på Essentjernet er isen blank og glatt men ellers perfekt. Det blåser ganske bra i dag, en kald og sur vind så jeg går over til vestsiden og finner meg en lun plass i sola. Jeg rusler utpå for å starte fisking og jeg velger å starte i nordenden siden det er lunest her og av og til er det bra med fisk der også men i dag virker det stille, jeg får bare 5-6 stk, jeg fisker meg langs vestsiden tilbake mot leierplassen og får noen små abbor i ett hull ellers er det helt dødt, dette ser ikke særlig lovende ut.

Siden det er dødt og jeg begynner å bli litt sulten velger jeg å ta meg ei pause. Jeg slapper av og koser meg ved bålet, mat og kaffe smaker så utrolig godt når man er ute en slik flott vår dag som dette, kunne bare vinden ha gitt seg litt. Etter ei rolig og god hvilestund fortsetter jeg fiskinga langs vestsiden ned mot sørenden. Nå er det faktisk litt liv og etterhvert plukker jeg ganske jevnt med abbor men uvanlig mye småfisk (under 30 gr), det biter nesten som vanlig på Essentjernet best på pimpel. Det blir mange hull med 1-3 stk men har også noen få hull med ca 10-20. Vinden gjør at det er litt kaldt å sitte på isen og bedre blir det ikke da det begynner å sno itillegg men det går heldigvis fort over. Etterhvert er jeg ganske fornøyd med dagen så jeg fisker meg tilbake mot leierplassen, det er snart på tide å tenke på hjemturen. Ved opptellinga viser det seg at jeg har fått 105 abbor som totalt veier 4910 gr, en helt grei fangst.

Jeg pakker sammen og setter kursen hjemover, på det gode skareføret går turen lett, det er ikke ofte det er så fint føre på åsen. Alt i alt ble dette en flott vårdag, en spennende opplevelse med orrhanen, brukbart bett og ei fin og rolig stund ved bålet, det er slik vårdagene på åsen skal være.

                                            En voksen Orrhane er et flott syn.

                                           Godputten er et bortgjemt lite tjern midt i skogen.

                                                5 abbor ble det i Godputten.

                                            Vakre Essentjern i vårsol.

                                            Det ble en pen liten haug med Abbor i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar