tirsdag 7. august 2012

Rolig avsluttning.

Så var siste dagen med fisking for denne ferien kommet og etter å ha lurt litt på hvor jeg skal satse i dag bestemmer jeg meg til slutt for en rolig tur på Gaularfjellet og prøve Holmevatn. Vannet ligger helt inntil veien og ser spennende ut. Det å kalle Gaularfjellet for fjell er vel nesten å ta i litt, Holmevatn ligger jo kun 582 moh.

Holmevatn ligger der helt rolig i det jeg rusler ned til vannkanten for å gjøre meg klar, jeg velger å begynne der en ene elva renner inn i vannet, den elva deler seg i to i det den renner og jeg prøver ved den minste armen først. Det er jo alltid spennende og vanskelig å prøve på nye vann der man er helt ukjent så det kan bety at det kan være vanskelig å få fisk men alt på andre kastet er en sprek og sterk ørret på kroken. Etter en bra kamp er en ørret på 180 gr på land, en blank og fin fjellørret.

Etter dette kjenner jeg ikke mer så jeg flytter meg bort til den andre armen og der er det fast fisk alt på første kastet, det blir en ny god kamp med en sprek ørret, den ender til slutt på land og denne gangen stopper vekta på små pene 285 gr. Også her blir det helt dødt etter denne ene fisken, merkelig. Jeg fisker meg nå langs med land mot der den største elva renner ut med god tro på at det i dette oset vil være fisk å få og også her er det fast fisk på første kastet. Denne ørreten er desverre neppe mer enn rundt 50 gr så denne får slippe ut igjen, etter noen noen kast til er nok en fisk på kroken men denne er ikke særlig mye større enn den forrige derfor gjør det ikke noe at den faller av igjen.

Etter en liten tur opp til fossen for å ta noen bilder av denne fisker jeg meg tilbake mot det andre oset og videre langs med land men det blir ikke ett eneste bett en gang men det er jo slik det kan være i disse fjellvannene.

Slik passe fornøyd med denne korte og rolige dagen velger jeg å gi meg, denne uka har jo alt i alt vært ganske bra. Jeg har fått farta mye rundt og prøvd og sett nye områder og fått ganske bra med fisk selv om det ikke ble noen store. I morgen setter jeg kursen hjem igjen og da blir det å fokusere på fylkesmesterskapet som går av stabelen på Essentjernet på søndag og med disse dagene i kroppen har jeg et godt håp om at det også kan bli en bra dag. Ut i fra det jeg har opplevd denne kan jeg med ganske stor sikkerhet at jeg kommer en tur tilbake hit også neste år.

                                            Holmevatn.

                                           Dagens to Ørreter.

                                            Fossen ved Holmevatn.

                                           Veien opp til Gaularfjellet er smal og svingete.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar