tirsdag 21. august 2012

Rusletur med fiskestanga.

Da jeg våkna opp søndag morgen skinte sola fra en nesten skyfri himmel og det så ut til å bli en solrik og flott augustdag. Det er bare en ting å gjøre på slike dager og det er å pakke sekken, ta med seg fiskestanga og reise på åsen.

Siden jeg ikke har vært på Svartungen ennå i sommer ble det naturlig å legge turen dit selv om jeg vet at det er et dårlig vann å fiske i i august men det er da verdt et forsøk. Det blåser såpass at det er hvite skumtopper på Svartungen men et er likevel godt og varmt. Jeg krysser demninga og rusler litt oppover vestsiden før jeg finner meg en fin plass å starte. Jeg fisker meg langsetter vestsiden, tar livet med ro og nyter denne flotte søndagen og det ser ikke ut til at fisken har tenkt å forstyrre meg heller. Jeg kommer fram til en liten odde hvor det er fint å finne fram nista og kaffen, jeg setter meg ned og koser meg med mat og kaffe, det er utrolig hvor mye bedre alt slik smaker her på åsen enn hjemme. Dagen er ennå ung så jeg pakker sekken og rusler videre, siden jeg ikke har hatt et eneste napp vil jeg prøve å se om det er noe å få andre steder.

Jeg rusler veien tilbake og nedover mot Vesle Svartungen, her har jeg ikke fiska så mye og aldri på denne siden av vannet så derfor er jeg litt spendt på hva som møter meg. Vesle Svartungen ligger der og blinker blått mellom trærne i det jeg rusler over myra og fram til vannkanten, litt lang grunt og noe gras men det går da ann å fiske her. Endelig merker jeg dagens første bett men jeg blir for rask og bommer. Like etter et svakt napp i sena og jeg slår til, denne gangen er det fast fisk, ei lita løye kommer opp, ja ja det er da fisk. Tilbake ved sekken kaster jeg ut på nytt og snart napper det igjen og denne gangen er det ingen liten fisk som sitter på kroken, til min store overraskelse er det en flott abbor på hele 340 gr som kommer på land etter en fin kamp, siden kroken sitter kun ytterst i munnvika setter jeg den forsiktig tilbake. Dette var morro og dagen er på mange måter redda. På veien videre prøver jeg litt i et par kulper i bekken som renner fra Vesle Svartungen og ned mot Bjørtjern, det gir en liten ørret som også slippes tilbake.

Nede ved Bjørtjern finner jeg igjen fram nista og kaffen etter at jeg har kasta ut, her har jeg fiska kun to ganger før uten at det har gitt noe stor fangst men det er fint å sitte her å slappe av. Midt i pausa strammer sena seg og en ny kampvillig fisk må etterhvert gi tapt, også dette en abbor på små pene 170 gr. Jeg fisker litt til i innoset før jeg pakker sekken men kjenner ingenting. På siste kastet før jeg skal gå biter det igjen og en liten abbor får en kort tur på land før den slippes tilbake.

Jeg rusler veien oppover igjen på andre siden av Vesle Svartungen og prøver noen kast til men uten å merke noe. Jeg rusler rolig veien tilbake til bilen og er alt i alt godt fornøyd med å ha fått en rolig og fin dag på åsen i flott vær.

                                           Svartungen en fin augustdag.

                                             Vesle Svartungen er et fredlig lite skogstjern.

                                           En flott Abbor på 340 gr redda dagen.

                                           Det vesle Bjørtjern er et pent lite idyllisk tjern.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar