onsdag 19. september 2012

Gode gamle Zenta

Årene går utrolig fort og enten vi vil det eller ikke så blir hundene våre fortere gamle enn oss. Zenta er fylt 11 år og jeg var derfor litt spent på hva hun kunne prestere denne høsten, nå har jeg fått svaret.

Denne grå men ellers fine morgenen går Zenta og jeg oppover østsiden av Storbrennlia, hun slår godt ut og jobber bra noe som gleder meg, de første dagene virka hun litt uinteresert og tam men nå ser det ut til at hun har våkna litt til liv igjen og jeg har tro på en fin dag. Lia er bratt og tung men vi tar det med ro. Før jeg skal ta fatt på den siste oppstigninga ser jeg at Zenta har dratt langt ut og at hun nå jobber med noe så derfor trekker jeg sakte etter opp til toppen og finner meg en fin plass der for å vente.

Minuttene går sakte mens jeg sitter der spendt og håper å få høre henne i dag. Og plutselig etter ca 1 time 45 min på fot må haren på beina. Zenta gir godt på og det varmer i hele kroppen å høre den rolige og gode losen hennes. Losen holder seg i nærområdet rundt meg og to ganger passerer den tett ved meg men uten at jeg får se den. På nytt snur losen og der kommer jammen en pen hare hoppende rett mot meg, hagla får ligge stille på bakken, haren passerer meg for så å stoppe bak ei buske før den hopper sporene sine tilbake ca 7-8 meter før den hopper av igjen, dette er nok en smarting. Ikke lenge etter kommer Zenta og hun finner ganske fort ut av avhoppet og losen fortsetter. Haren får nok etterhvert et større forsprang for nå blir losen litt mer hakkete ei stund før det etterhvert blir helt stille. En litt for kort men svært spennende los så langt.

Med et godt håp om at Zenta skal få fart på haren igjen fyrer jeg opp bålet for å nyte mat og kaffe etter denne spennende opplevelsen. Zenta jobber godt mens jeg sitter der og nyter denne flotte dagen men noe mer los ser det ikke ut til å bli. Etterhvert trekker hun lenger innover Bratmyra så jeg velger å gå etter for å holde meg innen høre vidde. Jeg har ikke gått langt før jeg nesten tråkker på to orrhaner, jeg skvetter til i det de letter, nok en spennende opplevelse å ta med seg, totalt ser jeg fem fugler i dag. Det ser ut til at Zenta jobber med noe på en av de små myrene ned mot Vollumsdalen så jeg setter farten opp for å komme innpå henne og endelig treffer jeg henne helt nede ved bratmyrsbekken, godt fornøyd med denne flotte dagen lar hun seg villig koble.

Jeg legger jakka i sekken og starter på turen opp lia igjen, vi har en tur på ca 35-40 min foran oss før vi er tilbake til bilen selv om vi kan følge moenssæterstigen fram til veien og så veien fram igjen. Sola har nå kommet fram og det er varmt og godt vær så vi nyter denne fine rusle turen tilbake mot bilen. Om jeg etter de 2-3 første dagene var i tvil om Zenta var i sitt gode gamle jeg så har disse to siste dagene gitt meg et godt svar. Zenta er fortsatt i godt gammelt slag.

                                           Bratmyra en flott høstdag.

                                       Utsikt mot Svartungen fra øverst i Vollumsdalen.

                                           I østlandets dype og stille skoger.

                                     Kosen ved kaffebålet må man ta seg tid til hver dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar