fredag 6. april 2012

Når livet skal nytes.

Vi har vel alle vårt eget lille fri sted, vårt eget lille paradis hvor vi kan trekke oss tilbake til og ha rolige dager når livet skal nytes. Et sted hvor man kan være alene i sin egen verden mens verden ellers bare suser avsted. Mitt paradis, mitt fri sted er hytta på Lønnsjøen.

Alt tidlig på onsdag morgen er jeg på plass på hytta, nå skal jeg slappe av og nyte livet i to dager her inne på åsen. Det gjør alltid godt å komme på hytta, jeg roer meg ned slapper av og nyter friheten og roen som er her inne på åsen. Men selv om jeg roer meg ned er skogen full av liv på denne tiden nå som alt har våknet til liv igjen etter vinteren, orrhanen er i gang med vårspillet, tranene skriker og melder fra at de er på plass igjen og småfuglene synger om kapp, men dette er naturen sine egene lyder som hører til her inne og alt høres jo vakkert ut. Jeg rusler utover isen og føler meg på mange måter hjemme her på Lønnsjøen, som fisker er det jo her jeg har vokst opp, likevel blir jeg aldri lei av Lønnsjøen. Jeg rusler oppover mot øvre enden, prøver noen hull litt her og der men ett eneste bett er alt jeg merker men jeg hadde da heller ikke regnet med å få så mye på denne runden da, men det er jo fint å gå slik å nyte denne vakre morgenen da. Jeg fisker litt, tar noen bilder og sitter bare rolig og lytter til naturen, ja livet er herlig.

Jeg tar noen rolige fiskeøkter og er innom hytta med jevne mellomrom for å slappe av og fyre litt, jeg rusler rundt og prøver ganske mange steder siden det er så fint å gå på isen nå, som vanlig får jeg mest fisk på midtgrunna og i gransvika og etterhvert utover dagen begynner det da å fylle seg litt opp i dunken. Ellers er det ganske stille på åsen, det er merkelig lite folk i hyttene. Nesten uten at jeg merker det så går dagen mot kveld så jeg avslutter fiskinga i god tid før det er mørkt, jeg har fått 64 abbor som totalt veier 4290 gr, et helt greit resultat, jeg pynter de 7-8 største fiskene slik at jeg har til frokost imorgen.

Dagen har vært fin med sol og flott være, det gjør jo at kvleden også blir flott med stjerneklar vår himmel med fullmåne, langt utover kvelden er det ganske lyst så jeg er flere ganger ute for å se og lytte til denne flotte vårnatta. Det er en helt spesiell stemning i slike vårnetter, en stemning man ikke kan beskrive men som man må oppleve. Jeg gleder meg over denne flotte kvelden her inne på åsen, alene her i mitt paradis.

Det er blitt litt kaldt i hytta da jeg våkner igjen tidlig torsdag morgen så jeg står opp og fyrer opp i ovenen før jeg kryper tilbake under den god varme dyna og da jeg står opp igjen er det godt og varmt i hytta. Jeg får på meg klærne og setter i gang med frokosten, stekt abbor på brødskive, ikke noe smaker bedre når man ligger her inne på åsen. Også i dag er skogen full av lyder da jeg rusler ut på isen, jeg rusler oppover og vil også i dag begynne i øvre enden men på litt andre plasser enn igår men også idag ender denne runden resultatløs, ihvertfall når det gjelder fisk. Jeg fisker meg nedover igjen og når jeg kommer ned til gransvika igjen tar jeg dagens første abborer. Jeg tar fiskinga litt med ro i dag også, vimser litt hit og dit men som venta tar jeg også i dag mest fisk på midtgrunna men får også bra i to hull ved eriksentoppen. Dagen går utrolig fort og jeg må snart begynne å tenke på hjemturen, det tar jo litt tid å rydde og vaske i hytta også. I dag har jeg fått 76 abbor som veier totalt 3420 gr, altså mye små fisk i dag men også 7-8 pene fisker som blir passe til middag i morgen.

Jeg pakker utstyret, rydder og vasker i hytta, det er alltid litt vemodig å reise hjem men jeg vet jo at jeg snart kommer tilbake. Det har gjort godt med to rolige og gode dager på hytta og brukbart med fisk ble det også så da kan jeg med god samvittighet sette kursen hjemover men jeg kommer snart tilbake.

                                            En flott vårdag på Lønnsjøen.

                                            Maurene har våknet til nytt liv og nyter varmen fra sola.

                                           En stille vårkveld med fullmåne.

                                             Vårløsning i elveoset.

                                            Naturens eget kunstverk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar