søndag 12. mai 2013

På barmark igjen.

Vinteren holdt taket lenge men plutselig kom mildværet og snøen forsvant kjapt, ihvertfall her nede i bygda, men hvordan står det til inne på åsen?

På fredag satte jeg igjen kursen utover åsen, det føltes utrolig godt siden det er så altfor lenge siden sist. Jeg parkerte på Haksveen og gikk vegen utover bare for å se, kjenne og oppleve at nå er våren kommet på åsen også. Så og si all snøen er nå borte og det føles så utrolig godt å kjenne at nå ligger en fin vår og en god lang sommer og venter på meg. Jeg nyter virkelig denne gode følelsen der jeg rusler utover og suger inn alt i sjela, lukta, lydene, stemningen og følelsen at vi nå er i gang med noe nytt og spennende.

Det blir en fin og rolig tur, jeg stopper som vanlig ved Ytre Bratholen og finner meg en fin og lun plass i sola for å slappe av litt med mat og kaffe. Det føles utrolig godt å bare sitte der å la øya gli over det bare landskapet og bare tenke på den gode tiden som nå ligger foran oss med fine turer og gode opplevelser men jeg tenker også litt tilbake på alle de gode stundene jeg har opplevd her inne og hvor utrolig takknemlig jeg er for alle de opplevelsene og stundene åsen har gitt meg.

Etter pausa går turen videre og snart er jeg framme på Lønnsjøen og som jeg regna med ligger isen ennå, den er bare landløs ca 1 meter så det kan nok fort ta to uker før det blir noe fisking her men pytt det haster ikke så jeg rusler videre opp til Hoelsætera. Her ble det hogget etter at vi ga oss med jakta derfor er jeg spendt på hvordan det ser ut og blir faktisk positivt overrasket da det ikke er så ille som frykta. Jeg rusler innover hogstflata litt og synes det alt i alt ser brukbart ut, få kjøreskader og fine kanter. Da jeg kommer over på den gamle hogstflata i fugelbakken er det tid for ny pause, har her jeg sittet i utallige mange timer å bare kost meg med den fine utsikta framover mot bygda og Einafjorden, har har jeg sittet og hørt på mange flotte loser opp gjennom årene, her koser jeg meg så det gjør utrolig godt å være tilbake. Etterpå går turen opp igjen til Hoelsætera og videre til hytta.

Vel framme på hytta er det tid for å lage seg litt mat, det smaker utrolig godt med litt god varm mat etter en slik rolig og fin tur og så gjør det godt å være tilbake her også. Etter maten slapper jeg av og hviler litt og sovner faktisk siden det ikke ble noe søvn på morgenen i dag. Da jeg våkner igjen er klokka blitt 18 alt men likevel tar jeg meg tid til litt mat og kaffe før turen går hjemover.

Turen hjemover går i rolig men jevnt tempo uten at jeg ser eller opplever noe spesiellt men det er likevel godt å gå slik å bare nyte denne fine vårkvelden. Det ble en flott og god tur, det gjorde utrolig godt å være tilbake på åsen, nå gleder jeg meg stort til de dagene og ukene som ligger foran meg, jeg vet det blir mange gode opplevelser i tiden som kommer.

                                           Med våren kommer nytt liv.

                                 Alt er som det bruker å være på Hoelsætera, stille og rolig.

                                              Kvinanda er alt på plass på Lønnsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar