lørdag 12. mai 2012

Tilbake til åsen.

I mars og fram mot påske så det ut til at vi skulle få en tidlig vår men så i påsken kom kulda tilbake og etter påske slo vinteren tilbake med mer snø så derfor nærmer vi oss nesten en sen vår på åsen ihvertfall, så pga været og jobbing etc har jeg ikke vært på noen tur på åsen siden påskeaften derfor er det på tide å komme seg tilbake på åsen.

Endelig er arbeidsuka over, nå skal jeg slappe av og kose meg i ei hel uke framover, nå skal jeg tilbake på åsen. Jeg gleder meg til å igjen legge av sted innover åsen, slappe av og nyte stillheten. Det er en litt grå morgen og tåka ligger ned over toppene men skogen er likevel full av ivrig fuglesang fra alle kanter i det jeg går ut fra storbrennkrysset og setter kursen mot Storbrenna. Litt skuffet oppdaget jeg at det ennå ligger is på Lønnsjøen men den blir nok snart borte. Det gjør godt å igjen rusle innover men jeg synes at det fortsatt er igjen merkelig mye snø på enkelte plasser. Jeg tar meg god tid, rusler sakte, tar noen bilder og nyter å være tilbake igjen på åsen men turen oppover mot utkikken blir litt tung, ikke er formen den aller beste og jo høyere jeg kommer jo mer snø er det, på enkelte steder helt opp til knea. Jeg har egentlig litt lyst til å snu men det vil være for feigt så jeg holder ut over de siste snøflekkene.

Endelig kan jeg rusle inn på hogstflata på utkikken, jeg nådde opp. Jeg vet ikke hvorfor men det gjør alltid så godt å komme opp hit, jeg trives så godt her på utkikken, dette er mitt eget fristed her inne på åsen. Til vanlig bærer stedet sitt navn med rette, det er ei fantastisk utsik fra utkikken men i dag ligger tåka tjukk og sikten er vel bare på rundt 100 meter tenker jeg men det gjør ikke noe. Jeg finner fram termosen med kaffe og nista, nå skal det smake godt med mat og kaffe. Jeg sitter der og nyter denne kvilestunda her helt alene her inne på åsen, nyter å være tilbake og kjenne den friske lufta og høre kun naturen sine egene lyder. Jeg tar meg god tid, ingenting som haster. Jeg tenker på alt det jeg har opplevd her inne og kommer også på at sist jeg var på utkikken i jakta i høst var det også tjukk tåke her, så kommer drømmene om alt det som ligger foran meg, om hva den sommeren som nå snart kommer har å by på, jeg gleder meg.

Jeg pakker sekken og setter kursen tilbake mot Storbrenna, nå følger jeg stigen ned lia og langs beitene, det er bedre å gå her siden det ikke er noe snø inne i skogen. Jeg tar meg god tid og etterhvert kommer jeg tilbake til Lønnsjøen men det har ingen hast med å reise hjem, jeg rusler litt langs Lønnsjøen og finner meg en plass for å tømme termosen og matboksen. Sitter der og ser utover Lønnsjøen og drømmer meg bort til de ukene som ligger foran meg her inne, godt fiskebett og rolige flotte sommerdager, her skal jeg få det godt. Kursen settes hjemover men jeg er snart tilbake på åsen igjen.

                                            Det er fortsatt igjen is på Lønnsjøen.

                                           En grå vårdag på storbrennbeite.

                                           Full fart i alle små bekker nå.

                                           Ikke så mye å se fra Utkikken i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar