torsdag 26. juli 2012

Vårt stille paradis.

Alt tidlig lørdag morgen var jeg på plass på Lønnsjøen for å ta et par rolige dager på hytta, det er så alt for lenge siden sist. Sola er kommet opp og det ser ut til å bli en fin dag, det kan jo også bety at det kan bli litt fisk å få. Som vanlig føles det godt i det båten sakte glir utover Lønnsjøen, jeg kjenner roen senke seg i kroppen, det føles utrolig godt å være tilbake.

Til å begynne med blir jeg sittende hos Berit og Leif Henning ei stund å prate litt, noe av det vi prater om er hvor godt vi har det på åsen og hvor heldige vi er som har et slikt fint stille fristed hvor vi kan finne roen og slappe av og at flere burde innse det og bruke åsen mere. Totenåsen er vårt stille paradis, her slapper vi av og koser oss, nyter stillheten, går turer og prøver fisken, ja vi er virkelig heldige som har et slikt paradis rett utenfor stuedøra vår.

Etterhvert kommer jeg i gang med fiskinga og tar en pen abbor og ørret nesten med en gang men så blir det stille, bettet er ikke særlig bra men en og annen abbor lar seg da lure av en fristende mark. Jeg tar det med ro og koser meg denne fine juli dagen, fisker litt, stikker innom hytta og slapper av litt. I smalsundet er det tydelig at beveren er ganske aktiv, det er komme flere nye spor siden sist jeg var utover men jeg finner ingen hytte eller hule inngang men enn så lenge får jeg bare kose meg med at den er der, en dag skal jeg nok få se den. Jeg tar tidlig kvelden og slapper av i hytta før jeg finner senga og får meg ei god natts søvn.

På søndag morgen er været ganske fint men etterhvert skyer det over og blåser opp, bettet er heller ikke særlig bra men noen abborer blir det da. Det ser ut som det er regn på gang så jeg ror inn igjen til hytta for å begynne å pakke og rydde. Stokkendene har endelig fått ungene på vannet og det er i år minst 3 kull på 5,6 og 7 unger, særlig kullet på 7 samt 6 voksene uten unger holder seg rundt hytta og har en nesten ubegrensa appetitt på brød. Av Kvinand kullet på 5 unger er det nå bare 2 igjen og de stikker også innom hytta en tur, med nok brød og sultene ender får jeg også tatt en del bilder av dem. I tillegg til endene ser jeg en mink og en gråhegre.

Når jeg summerer opp fangsten viser det seg at jeg har fått 5 ørret og 30 abbor, et dårlig resultat av to dagers fiske men det gjør ikke så mye, det har vært to fine og gode dager på hytta likevel.

Tankene mine har nå begynt å jobbe med det som venter meg for snart settes kursen vestover for å utfordre fisken der, både i ferskvann og i sjøen, det blir spennende dager og jeg gleder meg.

                                           Stokkandungene koser seg mens mor passer på.

                                           Beveren har funnet seg til rette i smalsundet.

                                           En stille julimorgen på Lønnsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar