tirsdag 1. januar 2013

Nytt år - nye turer.

Da er det jammen på tide å skrive litt igjen, det er blitt så altfor lenge siden sist. Jeg skal prøve å bli litt flinkere til å skrive etter hver tur framover. Først må jeg oppsummere de siste jaktdagene:

Lørdag 17 nov var Asbjørn, Tom og jeg på plass på Rådalen. Selv med gråvær og lett regn så fant Zenta en fot hun jobbet godt på men det ble desverre ingen los denne dagen som ikke ble veldig lang pga været.

Fredag 23 nov var jeg og Zenta igjen på plass på åsen og nå var det igjen haren ved Bjørkesætera vi skulle prøve oss på. Zenta fant en fot og jobbet godt med denne men noen los ble det ikke i dag heller, det at det er så og si helt bart igjen må nok ta en del av skylda for det, men været var ihvertfall pent denne dagen.

Lørdag 24 nov har Tom og jeg funnet ut at vi nok en gang skal prøve oss på Monssæter haren vår. Los blir det og haren kommer nesten rett på vollen og Tom skyter (som vanlig) bom. Haren gjør den vanlige runden og viser seg i et kort øyeblikk fram for meg på vollen en gang til før det til slutt blir tap nede ved Essentjernet. Vi koser oss i sol og flott vær denne dagen. Fin is på hele Essentjernet.

Søndag 25 nov er vi igjen på plass på Storbrenna Asbjørn, Tom, meg og Zenta. I dag er det kaldt vær med tåke. Zenta finner fot og jobber seg framover myra, vi går etter og får etterhvert høre henne, losen trekker seg framover. Tom tar bilen og drar etter framover mens Asbjørn og jeg slår oss til ro på vestramyra og koker kaffe. Tom får koblet Zenta midt i losen ved Haksvea.

Lørdag 1 des setter Tom og jeg igjen kursen tilbake på Monssætera, nå i ca 15-20 cm snø. I dag kommer uttaket på vestsiden av vollen og det blir derfor en runde rundt vollen før losen går ned mot veien, hvor Tom og jeg senere koker kaffe, etter en ny kort los runde rundt vollen og ned til veien igjen kobler jeg Zenta i veien. Dette ble årets siste jakttur. Alt i alt en fin høst egentlig tross litt ustabilt vær men det ble mange flotte opplevelser.

Nå er vinteren her og nå er det isfiske, skiturer og gaupesporing som står på programmet framover. Jeg har noen tanker og planer om turer i hodet men vi får se litt hvordan vær og føre utvikler seg utover vinteren men jeg både håper og tror at det blir mange flotte dager framover.

                                          Essentjernet i sol og flott være 24 nov.

                                           Tåkedag ved Strobrenna 25 nov.

                                           Så er vinteren kommet til åsen 1 des.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar