fredag 22. februar 2013

Men snart er det vår.

Heller ikke denne vinteren har gått helt som planlagt når det gjelder fisking og andre turer men det er jo noe man bare må leve med. Suget etter å komme seg ut er der men lysta har ikke helt vært sterk nok men nå er det snart vår og da blir det lengre dager og varmere vær og da satser og håper jeg på mange flotte dager og spennende turer.

Søndag 10 feb var det norgescup avslutning på Steinsfjorden og der måtte jeg jo være med. Jeg vet ikke helt hvorfor men jeg trives veldig godt på Steinsfjorden selv om jeg sjelden har fått veldig mye fisk der men det er jo et spennende vann da. Litt overskya og kjølig vær er det da vi setter kursen utover isen så det kan nok bli litt kaldt, på isen er det flotte forhold og jeg setter som vanlig kursen mot Pipøya. Jeg fisker over det samme området som jeg har gjort før men det virker helt dødt her i dag, det går faktisk hele 50 min før jeg kjenner fisk så da er jo konkuransen ødelagt men det er jo bare å stå på likevel. Jeg jobber jevnt og godt hele tiden og ender til slutt på 66 abbor som veier tot 3,6 kg, alle tatt på pimpel. Det holder kun til en 42 plass i dag men det gjør ikke så mye, det var godt å være tilbake på Steinsfjorden uansett.

                                           En litt grå dag på Steinsfjorden.

På lørdag gikk endelig turen tilbake på åsen for første gang i vinter. Nesten som vanlig legger jeg første åsturen til Bergsjøen. Det er en litt grå dag men det er vindstille og ikke særlig kaldt så det ligger ann til en bra dag så får vi se om det er noe fisk å få. Etter en kort prat med Bjørn rusler jeg litt mot hattodden og begynner fiskinga. Alt i andre hullet er den første lille abboren på isen, det var ihvertfall en start.

Jeg fisker meg rundt i vika mellom brøttet og hattodden og en og annen liten fisk blir det, jeg fisker meg også litt framover og tar noen røyer i et par gamle hull. Jeg nyet dagen og det å endelig være tilbake på åsen så da gjør det ikke noe at det ikke blir så mye fisk. Da jeg velger å gi meg så har jeg fått 8 røyer og 7 abbor som totalt veier 535 gr, altså kun små fisk men det er greit nok.

                                           En litt grå dag på Bergsjøen også.

Onsdag så gikk turen til Einafjorden sammen med Montesorri skolen og 34 elever fra 1-4 klasse. Sammen med Kåre skal vi hjelpe dem med fiskinga og selv om det er litt kaldt håper vi på en fin dag. Elevene er som vanlig ivrige selv om iveren fort avtar litt når fisken uteblir men noen av dem står på det meste av dagen. Ellers så aker dem litt og griller pølser og koser seg og det er jo det slike dager handler om, å være ut å kose seg og oppleve fine dager. To abborer blir det, begge mellom 2-3 hg og det var nok til at de aller fleste var godt fornøyd med dagen. Jeg og Kåre fikk ikke prøvd så mage hullene så ingen av oss merka noe men det var jo ikke vi som skulle fiske i dag da. Som vanlig var det morro å ha med skoleunger på tur men litt slitsomt også.

                                           Ivrige isfiskere i aksjon.

                                           Abbor nr 2 satte virkelig fart på iveren hos disse.

På søndag er det fylkesmesterskap på Lønnsjøen og neste helg går turen til NM på Akersvannet og Goksjø, det kan bli spennende og fine dager som jeg gleder meg til. Nå når vi går over i mars så får vi lengre dager og varmere vær og da håper og tror jeg at det blir mange lange og flotte dager på åsen for snart er det vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar