tirsdag 19. mars 2013

Som dagene går.

Når jakta er over før jul ser man framover mot vinteren og begynner å drømme og legge planer for de fisketurene man har tenkt seg ut på utover vinteren men med den ustabile norske vinteren er det ikke så lett å planegge, kulde og snø endrer ofte på de planer og drømmer man har men slik er det nå en gang her i norge, slik går nå dagene og ukene gjennom vinteren.

Etter at NM var over passet det godt å ta en rolig kosedag på åsen så tirsdag 5 mars var jeg på plass på Svartungen, mest for å prøve litt nye plasser med tanke på påskecupen. Litt mye snø på isen gjorde det mest praktisk å bruke truger selv om det enkelte palsser var ganske fint å gå. Alt i første hullet ble det fisk, en pen abbor på ca 250 gr tatt på mormyskha. Jeg fisker meg litt fram og tilbake langs vestsiden og får en og annen abbor og en ørret. Etterhvert blir jeg sulten og går til lands og fyrer opp et kaffebål for ei god kose stund i ly for den litt kalde trekken. Jeg sitter ved bålet og nyter denne stille og fine kosedagen på åsen, det gjør utrolig godt å endelig kunne slappe av ved bålet igjen. Etter matpausa fisker jeg meg litt nordover men her virker det dødt. Litt i nordenden av ei lita vik finner jeg likevel litt fisk og etter en god kamp kommer en stor flott abbor på 510 gr opp av hullet, det er morro og gjør godt å få slike flotte fisker. Jeg fisker meg litt tilbake mot der jeg starta uten de helt store resultatene så jeg velger å gi meg for i dag. Det ble totalt 21 abbor og 1 ørret noe som er en helt grei fangst siden jeg var på nye og ukjente plasser.

                                           Et kaffebål gjør dagen fin.

                                            En flott abbor på 510 gr.

På lørdag skulle vi egentlig ha klubbmesterskap på Lønnsjøen men siden det var kun Alf, Helge og jeg som møtte opp så bestemte vi oss for å utsette det til over påske. Når jeg jo likevel var på Lønnsjøen så stakk jeg bortom hytta for å se til hvordan alt sto til der. Jeg måtte jo også prøve fisken, forholdene på isen var fine men en kald vind og litt lett snøvær gjorde at jeg ikke fiska mer enn drøyt to timer, den siste drøye time fiska jeg på midtgrunna og det var her jeg fikk all fisken. Den første jeg fikk var en vakker og flott abbor på pene 360 gr, ikke ofte man får slike i Lønnsjøen. I alt ble det 17 abbor som totalt veide 1735 gr, altså over 100 gr i snitt og det er jo bra. Dagen ble altså ganske fin likevel.

                                            En grå vinterdag på Lønnsjøen.

                                          En flott Lønnsjø abbor på 360 gr.

Siden det ikke ble noe KM valgte jeg å bli med til Storvatnet på Homb på søndag, her skal det vist være mye fisk så det kunne bli spennende. Gråvær med litt vind og lett snø i dag også og ikke veldig mye folk men på et så lite vann gjør ikke det så mye. Jeg begynte på en plass litt for meg selv og satset på pimpel i starten men det var helt dødt. Det gikk ca en halv time før jeg kjente fisk og da på mormyskha. Nå plukket jeg en og annen abbor og fant et hull hvor det beit ganske bra. Siden Johnny satt bare noen få meter unna og plukka ganske bra i et hull samtidig så var det nok en bra stim som var innom der akkuratt da men det ble fort stille igjen. Etter å ha gjort en runde uten å kjenne fisk så fiska jeg meg forbi der jeg fikk fisk og mot enden på vannet og da begynte jeg å få fisk igjen. Jeg fikk fisk i nesten alle hull men stort sett bare 1-3 i hvert hull så jeg måtte jobbe ganske jevnt for at det skulle bli noe særlig ut av det. Jeg fikk også ei gjedde på ca 300 gr, ikke så ofte jeg får gjedde så litt morro var det da. Da det var slutt hadde jeg fått 61 abbor, alle på mormyskha, som veide 4442 gr, det holdt til å vinne herre klassa foran Kenneth som hadde litt over 3 kg men det holdt kun til en andre plass totalt siden Heidi hadde litt over 5 kg, likevel var jeg godt fornøyd med dagen.

                                           En grå dag på Homb også.

Nå nærmer påsken seg og da er det klart for påsekcupen og det kan jo bli spennende men jeg håper da å få tatt en par turer til før påske men vi får se, det kalde været som er om dagen frister ikke til noe særlig til turer egentlig siden jeg hadde håpet og trodd at det skulle kunne bli fine og milde dager nå men slik går nå dagene så vi får se hva det blir til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar