tirsdag 2. april 2013

På gamle tomter og påskecup.

Jeg kommer nok aldri til å bli lei av å jakt, fiske eller farte i naturen men hvis man holder seg for mye til de samme områdene og vannene kan man jo gå lei av disse for en periode.

I den tiden da vi virkelig begynte å drive med isfiske for alvor farta vi mest i vannene i området rundt Ihle i mange år så etterhvert gikk jeg lei av å fiske på disse vannene derfor har jeg ikke fiska der på mange år men nå fikk jeg altså lyst til å prøve igjen.

Onsdag 20 mars gikk derfor turen til Helsethtjernet, et spennende vann vi alltid fikk mye fisk på. I sur og kald vind og med litt snøvær ble det en heller kald opplevelse og derfor ble ikke gjennsynet helt som forventa siden bettet også viste seg å være svært dårlig, det tok faktisk nesten en time før jeg kjente fisk. Etterhvert finner jeg da litt fisk og plukker noen men det er for få i hullene til at det blir noe mengder av det. Været holder seg kaldt utover dagen og siden bettet er dårlig velger jeg å gi meg for i dag, da jeg teller opp har jeg fått 66 abbor og 7 mort som totalt veier 3780 gr, en helt grei fangst på en slik kald dag.

                                Hoppbakken er borte men Helstehtjernet ligger der som før.

Dagen etter er været mye finere med solskinn men det er fortsatt en kald trekk i lufta men det blir nok en fin dag likevel derfor velger jeg å sette kursen til Eriksrudtjernet i dag. Her har vi hatt mange fine dager og fått både mye og stor fisk, særlig gjedde, en gang tok jeg 10 gjedder på en dag, den største på 4,5 kg, det var en dag jeg aldri glemmer. I dag blir det nok mest bare abbor og mort. Som vanlig begynner jeg utenfor pumpehuset og i alle de tre første hullene biter det brukbart. Jeg fisker meg en runde utover og plukker en og annen fisk, best er det (som vanlig) utenfor den stor ospa. Jeg fisker meg tilbake mot pumpehuset og avslutter med å fiske i et hull jeg fora i da jeg kom, her biter selvsagt morten jevnt. Det har vært en fin dag så jeg velger å gi meg for i dag, det viser seg at jeg har fått 80 abbor og 20 mort som totalt veier 4875 gr, en ganske bra fangst det.

                                            Fin vinterdag på Eriksrudtjernet.

                                           Våren er nok ennå langt unna ser det ut til.

Påskecupen begynte på Sillongen lørdag 23 mars, her fikk jeg ikke vært med pga jobb. Stevne 2 er som vanlig østlandsmesterskapet på Einafjorden skjærtorsdag og her var jeg på plass. Sol og flott vær ga håp en en fin dag på isen. Turen utover gikk greit og jeg begynte som vanlig på min vandte plass i gørrvika, i dag sammen med Thomas, Kåre og en til. Her har jeg fått bra med fisk mange ganger men i dag er det helt dødt her, ikke et napp og snart er jeg igjen alene her. Først når jeg flytter meg helt inn til veien får jeg fisk, utenom en tar jeg alle fiskene mine her, dvs det blir kun 7 abbor og 5 sik som totalt veier 1510 gr men merkelig nok holder det til en 22 plass og premie. Eina Vel rota fælt med å få fram resultatene og ødela dermed en ellers fin dag, slik går ikke ann.

                                           Tittelforsvarer Thomas er klar til start.

Langfredag gikk turen til Randsfjorden ved Land Sag, her har jeg aldri fiska før så derfor viste jeg lite om hva jeg kunne få til her. Jeg begynner oppe i elva sammen med flere andre men jeg kjenner ikke fisk og fisker meg derfor mer utover i fjorden uten at det hjelper. Først når jeg er helt kommet over mot saga etter 1 time 15 min får jeg endelig en liten abbor. Med kun to timer igjen velger jeg å gå over til mormyskha og prøve helt inne ved saga. Her står det faktisk litt fisk og det biter jevnt men den er vanskelig å kroke men noen blir det da, Johnny og Ole Johnny kommer etterhvert dit også og vi tar da litt fisk, noen andre kommer også innom men blir fort borte igjen når de ikke får noe. Bettet dør etterhvert ut men jeg har da klart å få opp 27 abbor som veier 2915 gr, det holder til 4 plass i herre klassa, noe jeg er fornøyd med selv om jeg for andre gang i år taper med kun få gram for Geir Arne, i dag slår han meg med 30 gr. Ole Johnny fikk også 27 fisk men slo meg på vekta da han fikk 2950 gr.

                                           Flott vinterdag på Randsfjorden.

Påskeaften ble cupen avslutta hos oss på Svartungen. Det ble en fin dag her også men med dårlig bett. Selv fikk jeg ikke fiska så mye så jeg ble nr 12 med 3 abbor som veide 430 gr. Odd Henning vant cupen sammenlagt i herre klassa, Berit vant blandt damene, Michael vant junior mens Thor Otto vant barne klassa, gratulerer alle sammen.

                                            Svartungen i påskesol.

Nå har jeg ferie og skal farte en del rundt på åsen så jeg håper på fine dager og godt bett. Skal få lagt ut bilder og rapporter fra turene så fort som mulig framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar