mandag 15. april 2013

Så er våren her.

Ja så er endelig våren her, ihvertfall etter kalenderen for fram til i dag har det vært kaldt om nettene, ned mot 10-12 minus og ofte med kald vind om dagen. Det litt kalde været har gjort at de siste par ukene ikke har gått helt som planlagt men noen turer har det da blitt. Siden det ikke er blitt særlig med skare men snøen har holdt seg løs så har det begrenset litt mulighetene for hvor turene har blitt lagt men det har da likevel blitt noen fine dager i det siste.

Mandag 1 april, andre påskedag, gikk turen opp til Grønnsjøen. Det var fint å gå traktorveien opp forbi Flisa og innover så derfor gikk jeg på beina. Det ble en fin tur og flott dag i fint vær. Jeg brukte truger på isen og det gjorde det lett å fiske over store områder så jeg flytta meg litt rundt for å prøve flest mulig steder, derfor ble det heller ikke så veldig mye fisk men det gjorde jo heller ikke så mye en slik fin vinterdag. Det ble 54 abbor og 1 ørret som totalt veide 3951 gr.

                                             En flott vinterdag på Grønnsjøen.

Onsdag 3 april har jeg for første gang i år ski på beina. Pulken er pakket for en dagstur og fra Svartungen setter jeg denne flotte dagen kursen mot Bergevannet. Skituren går lett og fint og formen kjennes bra ut så etter en tur på 55 minutter sklir jeg ut på Bergevannet, spendt på hva denne dagen vil gi, med tur i fjor  friskt i minne så har jeg god tro på at dette kan bli en flott og god dag. Etter å ha funnet meg en fin leirplass i sola og bytta til tørre klær starter jeg fiskinga. Det tar ikke lang tid før de første abborene er på isen og det biter litt jevnt hele tiden men bare 3-5 pr hull. Matpausa i dag blir en av de bedre på lenge, jeg har tatt med steikepanna i dag og koser meg med stekte karbonader på brødskivene, det smaker utrolig godt og jeg nyter denne flotte stunda her jeg sitter helt alene langt inne på åsen. Etter matpausa blir det også mer fart i fisken og jeg finner tre hull hvor det biter ganske bra, ca 15 i alle hullene. Endelig treffer jeg også på et skikkelig god hull hvor det biter helt vilt og her tar jeg ca 40-50 fisker, alle på mormyskha. Godt fornøyd med denne dagen teller jeg opp dagensfangst, dunken er ca 3/4 full så det tar litt tid. Jeg har fått 150 abbor og 1 ørret (115 gr), totalt 10,8 kg, en bra fangst det og flere brukbare abborer, ingen tvil om at det er mye abbor i Bergevannet. Skituren hjem går i jevnt men rolig tempo og etter 50 minutter er jeg tilbake ved bilen, en flott og minneverdig dag på åsen er over men det blir snart flere.

                               Bergevannet ligger foran meg og det ser ut til å bli en flott dag.

Fredag 5 april blir det kun tid til ei rolig treningsøkt på Helsethtjernet. Jeg fisker jevnt men rolig rundt mye av vannet i ca 4,5 time men det er helt dødt i dag, kun på en liten flekk finner jeg litt fiske og får da til slutt skarpt sammen 19 abbor og 1 mort, totalt 1195 gr. Dette er faktisk noe av det aller dårligste jeg har opplevd her men sol og pent vær var det da.

                                               Helsethtjernet.

Lørdag 6 april gikk turen til Bergsjøen. Målet med denne dagen var å prøve et par nye områder og å få ørret. På Bergsjøen får man aldri mye fisk på vinteren så det er viktig å sette seg litt andre mål med turene hit. Til å begynne med er været surt og kaldt så jeg må faktisk ta på meg både den tjukke lua og natogenseren for å ikke fryse. Litt utpå dagen blir jeg litt lei av å sitte på isen og fryse så jeg finner meg en lun plass godt i ly for vinden og fyrer opp et solid kaffebål og sitter her og koser meg og nyter denne stille dagen på åsen. Nå klarner været opp, sola kommer og det blir godt vær så siste sel av denne dagen virkelig kan nytes. Når jeg får se en tiur og det faktisk blir brukbart med fisk så blir dette en nærmest perfekt dag likevel og fyrsinga og det kalde været er glemt, det er de gode minnene som blir med meg hjem. Jeg fikk til slutt 11 abbor (tot 750 gr) 3 ørret (76+158+156 gr) 1 røye (166 gr), og det må jeg si at jeg var brukbart fornøyd med i dag.

                                           Ei pen røye fra Bergsjøen.

                                           I dag gjorde det godt med et skikkelig kaffebål.

Søndag 7 april gikk turen til Steinsfjorden og en ny konkuranse her. Flott vær og knall fine forhold på isen kunne ha gjort dette til en flott dag men det ble en dag som bør glemmes så fort som mulig. Jeg bommer totalt og ender opp med kun 17 abborer som veier 900 gr, det er alt for dårlig og dagen ble helt ødelagt.

                                          Det er fortsatt vinter på Steinsfjorden også.

Tirsdag 9 april spenner jeg på nytt på meg skiene, i dag går turen inn til Essentjernet. På tur utover så jeg en stor fin Tiur i veien og det er mye harespor innover så dagen er på mange måter alt reddet likevel håper jeg jo å få brukbart med fisk i dag. Det er sol og flott vær og som vanlig stille og fint her inne ved Essentjernet. Abboren er ikke helt med på leken i dag men takket være jevn og god jobbing klarer jeg da til slutt å få opp 144 av dem, 1 a 220 gr elleres er det mye smått for totalt stopper vekta på 5710 gr. Det ble uansett en fin opptur etter søndagen, en fin og rolig dag, en slik dag da man virkelig kan nyte livet og den stillheten som finnes her inne på åsen.


                                           Det ble mange små abborer i dag.

                                            En flott vårdag på Essentjernet.

Lørdag 13 april var det endelig klart for klubbmesterskapet på Lønnsjøen. Det var kun Kåre, Helge og jeg som møtte opp. Lett snø vær med litt vind men det var likevel ikke kaldt. Selv med ca 10-12 cm nysnø var det fine forhold på isen. Bettet var derimot dårlig, jeg holdt meg mest på midtgrunna og fikk til slutt 19 abbor tot 1350, fikk også fisk i to hold ved kranodden. Siden hverken Helge eller Kåre fikk fisk så ble jeg klubbmester og sikra mitt tredje napp i maleriet i har som vandrepremie så nå får dette sin faste plass på veggen i stua.

                                           Så kom vinteren tilbake til Lønnsjøen.

Søndag 14 april bestemte jeg meg kun for å ta ei treningsøkt på Eriksrudtjernet. Været så fint ut da jeg kom men etterhvert skya det til og det begynte å blåse opp så det bler surt og kaldt vær derfor ga jeg meg alt etter ca 3,5 timer, litt synd for bettet var ganske bra. Selv med rolig fiske klarte jeg på denne korte tiden å ta 111 abbor og 3 mort, tot 5265 gr, noe jeg selvsagt var svært godt fornøyd med. Det ble en kort dag men jeg håper at det fortsatt kan bli noen turer til på isen selv om det har slått om til mildvær og regn.

                                           Bra bett i dag.

                                           En grå vårdag på Eriksrudtjernet.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer som klubbmester. Alltid artig å lese om turene dine. Flott fangst på Bergevatnet i år også.
    Aasmund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, bare synd det ikke var med flere og at det var dårlig bett. Skal prøve å legge ut litt oftere heretter. Husk FM trad meite på Bergevannet søndg 11 august, mulighet for gode fangster da også.

      Slett