lørdag 16. juni 2012

Grått og vått.

Så var det klart for en ny meitekonkuranse på åsen, en ny spennende dyst. Desverre var det bare fem av oss som var mannfolk nok til å tørre å stille opp denne grå og noe regnfulle dagen. Itillegg til meg var det Helge, Roar, Kåre og Jørgen.

I dag skal vi fiske to økter, først tar vi Bergevannet, deretter blir det ei økt på Grønnsjøen, to vann som jeg ikke fisker veldig mye på så det skal bli litt spennende å se hva jeg kan få til i dag som det neppe er veldig godt bett. Jeg velger som eneste å fiske langs skålåslandet. Med det samme marken tar vannet på første kastet hugger ørret nr en rått og brutalt, ikke så veldig stor men kampvillig. Regnet øser jevnt ned og det er ikke til å unngå å bli våt men det er ingen grunn til ikke å stå på videre. Jeg fisker meg utover men bettet er heller dårlig, stort sett bare en fisk av og til, dette ser ikke helt bra ut men fortsatt ingen grunn til å gi seg. På vei tilbake prøver jeg på en plass på innsiden av en odde og her tar jeg tre pene ørreter på like mange kast, dette hjalp godt. Vi samles ved bilene etter endt økt og gjør opp litt staus. Helge har ikke fått fisk, Roar og Jørgen har en hver, jeg har 7 ørret og 3 abbor, Kåre har 3, jeg har altså fått en god start men ingen grunn til å juble ennå.

Etter ei kort pause er vi i gang på Grønnsjøen, bortsett fra at Kåre tar en ørret med en gang virker det stille. Vi fisker oss langsetter skålåslandet alle sammen. Endelig får jeg da en abbor, på ca 10 gr, dette ser ikke helt bra ut men det ser ikke ut til at noen av de andre får noen heller. Jeg og Kåre følger hverandre utover og prøver på alle plassene og kaster på mange vak men kjenner ingenting får det brått hugger kraftig i stanga mi og en flott abbor på pene 280 gr kommer på land. Etter dette kjenner jeg ikke mer selv om jeg står på til siste slutt, to abbor i Grønnsjøen er rett og slett dårlig men det kan jo likevel holde til seier.

Vi samles ved bilene og kjører ned igjen til Lønnsjøen for å gjøre opp status. Det har regnet en del pluss at skogen er våt så det gjør godt å få på seg litt tørre klær og sokker. Posene havner på vekta og det viser seg at jeg har fått 1316 gr, Kåre 468 gr, Roar 126 gr, Helge 80 gr og Jørgen 48 gr. Det var en dårlig fangst men det får ikke vi gjort så mye med. Uansett godt eller dårlig bett, det var meget godt jobbet av alle sammen, dere viste virkelig iver og ståpå vilje av ypperste klasse og det står det respekt av på en dag som denne, her har mange mye å lære.

                                           Bergevannet.

                                            Grønnsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar