tirsdag 26. juni 2012

Midtsommer fiske.

Så er det midtsommer da med lange lyse kvelder og korte netter og alle sommerens knall grønne farger er på plass , da er livet bare enkelt og godt. Midtsommer er også god fisketid særlig etter ørreten.

Allerede tidlig på fredagen er jeg på plass på hytta for å nyte tre rolige og fine midtsommer dager med et godt håp om at ørreten er bite villig. Værmeldinga er ikke den beste men det kan være det samme, det blir uansett godt med noen gode dager på Lønnsjøen igjen. Været er faktisk ganske bra men det blåser litt vel mye så det er ikke helt enkelt å fiske effektivt. Det biter ganske ofte men de er ikke lette å kroke men etterhvert blir det da noen fisker i bøtta. Jeg koser meg, slapper av og nyter dette gode livet, innimellom fiskeøktene slapper jeg av i hytta, det er dette som er livet, ingen har det bedre enn meg akkurat nå. Det litt kalde været gjør at det blir slutt på bettet ganske tidlig på kvelden og siden jeg er ganske trøtt velger jeg å av slutte fiskinga. Opptellinga viser at jeg har fått 7 ørret, de to største 270+240 gr og 16 abbor, alt i alt en bra dag.

Lørdagen, st-hansaften, kommer med regn og gråvær derfor tar det litt tid før det blir noe fisking men etterhvert letter været slik at det går ann å legge turen utpå uten å bli alt for våt. Bettet er heller ikke i dag det helt store men en og annen fisk blir det da. Det er skuffende lite folk på åsen men det skyldes nok været. Utover kvelden letner været men da avtar også bettet. Jeg gjør opp status og det viser seg at jeg har fått 8 ørret, de to største 250+240 gr og 27 abbor. En helt grei fangst men jeg hadde nok håpet på litt flere ørret.

På søndag er det finere være men den kalde vinden er tilbake. Bettet er heller dårlig og derfor blir det til at jeg slapper litt av i hytta før jeg begynner å pakke å rydde etter meg. Den korte fiskeøkta på søndag ga kun 2 ørret og 4 abbor, det gjør at jeg totalt disse dagene har fått 17 ørret og 47 abbor, en helt grei fangst men hadde håpet på flere ørret og da helst også noen litt større men det får gå, det har vært tre rolige og gode dager på hytta så det er synd å reise hjem igjen men jeg er jo snart tilbake på åsen igjen da.

                                           Ørret fra Lønnsjøen.

                                            Midtsommer på Lønnsjøen.

                                           Kvinanda har fått fem unger i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar