lørdag 18. februar 2012

En stille vinterdag

Selv om dagene er blitt lengere og lysere er det ennå vinter men våren er innen skuddhold nå. Det er ennå stille i skogen og lite lyder å høre, først langt utpå dagen kan man høre noen småfugel og et par korp som er ute på leting etter mat, ellers kan man nyte stillheta her inne på åsen.

For en gangs skyld er jeg ikke først ute, Bjørn er alt på plass på Bergsjøen da jeg kommer, etter en kort prat med han rusler jeg utover mot hattodden for å prøve litt der, det er fint å rusle slik utover isen en slik fin vintermorgen, det ser ut til at det blir en flott dag på Bergsjøen så jeg gleder meg. Jeg velger å begynne litt utpå siden jeg er litt usikker på hvor dypt det er her, alt i det andre hullet er det fast fisk, ei lita røye lot seg lure av pimpelen. Jeg fortsetter å fiske meg innover vika og lurer noen abbor men det er kun små fisk. Jeg setter nå kursen over mot nyseterlandet for å finne meg en fin plass å slappe av på. Ca midt i vika blir føre tungt med nærmere 50 cm med snø og overvann, det blir tungt å gå men jeg kommer da meg over.

Jeg finner meg en fin og lun plass i sola, jeg fyrer opp bålet og henger kaffekjelen over, det er blitt ei stund siden sist og det føles godt å sitte der å se inn i bålet og høre vannet begynner å koke, kosen med kaffebålet er blitt mye av kosen med turen. Jeg slapper av og nyter ei fin kvilestund med nista og nykokt kaffe, det er dette som er livet.

Etter kvila rusler jeg utover isen igjen og fisker meg litt innover vika men kjenner ikke fisk i det heletatt. Jeg setter kursen tilbake mot hattodden for å prøve litt mer der jeg fikk fisk og etterhvert tar jeg to små abborer til men det er også det eneste jeg kjenner. Det begynner å dra seg litt utover dagen så jeg rusler litt innover igjen for å prøve et par hull ved brøttet før jeg gir meg for dagen men her får jeg ingenting. Opptellinga viser at jeg har fått 1 røye og 6 abbor som til sammen kansje veier ca 120 gr, en voldsom storfangst.

Selv om det ikke ble så mye fisk i dag så var det en fin og stille dag på åsen. Det er slike stille fine dager som dette man virkelig kan slappe av og nyte det gode livet på åsen og jeg gleder meg stor til de dagene som ligger foran meg framover mot våren og har stor tro på mange fine fangster og flotte dager i tiden som kommer.

                                            Vintermorgen på Bergsjøen.

                                             Kaffebålet er blitt en viktig del av turen.

                                               Dagens "storfangst".

                                            Godt å se at pus fortsatt holder til her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar