søndag 19. februar 2012

På isen på Mjøsa




"Mjøsa er for oss innlands-bondegutter noe helt enestående, både utseende- og opplevelsesmessig". Det skriver Thorleif "Immen" Imerslund som en innledning på en av hans historier om Tjukken, og jeg må si meg helt enig, Mjøsa er helt spesiell. I Mjøsa vet man aldri helt hva man kan få på kroken og mulighetene for storfisk er svært gode, derfor er det med stor spenning jeg i dag rusler utover mjøsisen ved Moelv.

Det er lenge siden sist jeg fisket i Mjøsa så nå fant jeg ut at det var på tide å ta en tur og denne plassen ved Moelv har jeg hatt lyst til å prøve mange ganger men det har på en måte aldri blitt noe av men i dag kom altså dagen. En sur vind fra nord slår rett i mot meg der jeg rusler utover, jeg ser meg litt rundt for å finne et fint sted å fiske. Det ser ikke ut til at det har vært fisket her i vinter så jeg må altså helt på engenhånd finne ut hvor det kan være lurt å prøve.

Det er ingen vits i å gå altfor langt utover så jeg stopper utenfor en liten odde og borer på første hullet der, pimpelen forsvinner ned i hullet og jeg er i gang, men her var det ingen fisk. Jeg prøver meg litt fram både innover og utover men jeg merker ingenting før i 6 eller 7 hullet, da kjenner jeg plutselig et godt rykk i stikka og dagens første fisk kjemper i mot, det kjennes ut som det er en pen fisk jeg har fått på. Her er det ca 15 m dypt så det tar litt tid men etterhvert nærmer den seg hullet, jeg tar det pent og får den opp på isen og kan hyggelig overrasket seg at det er en sik på ca 300 gr, dette var en fin start. Jeg fisker rundt i samme området og får noen abborer på mellom 100-200 gr så det ser bra ut men vinden øker på og nå blåser det ganske kraftig.

Jeg flytter meg ut på litt dypere vann, ca 20 m og alt i første hullet napper det godt i stikka og snart ligger en pen abbor på 305 gr på isen, ned igjen med pimpelen og nesten med det samme et nytt kraftig hugg, jeg tar det pent for jeg merker at her er det stor fisk på gang, dette er morro. Jeg kjører fisken rolig men bestemt og snart nærmer den seg hullet, pulsen øker og jeg konsentrere meg om å få fisken opp gjennom hullet, der kommer den, blank og fin og en ny flott sik ligger på isen, nå må vekta fram, den stopper på 670 gr, dette var morro. Det er tydelig at det er litt fisk i området her så det ser ut til å bli en bra dag. Et nytt hull bores og ikke lenge etter er det fast fisk igjen, ny stor fisk og etter en ny fin kamp kommer en flott abbor opp av hullet, fram med vekta igjen, denne gangen stopper den på 520 gr.

Godt fornøyd med dagen så langt går jeg inn til land for å finne meg en lun plass å spise, jeg slapper av i sola og det smaker godt med mat nå selv om jeg savner bålet da. Etter kvila går jeg litt sørover for å prøve litt der men jeg kjenner ikke fisk så jeg går tilbake til plassen jeg fikk fisk og prøver litt der igjen og her er det fortsatt fisk så det blir noen til.

Det har vært en fin og spennende dag så jeg velger å gi meg siden bettet nå ser ut til å være over, det er tid for å telle opp dagens fangst. Det ble 15 abbor med totalvekt 3545 gr, jeg fikk 1 a 520 gr 2 på 380 gr og 1 på 305 gr, resten mellom ca 100-200 gr, 4 sik med totalvekt 1480 gr, det var 1 på 670 gr og 1 på 350 gr. Alt i alt en pen fangst og merkelig nok ikke en liten fisk. Det ble en flott dag så det er veldig stor mulighet for at jeg kommer til å prøve her igjen en annen dag.

                                           I dag blir det fisking med mjøsbrua i bakgrunnen.

                                            Abbor 305 gr, Sik 670 gr.

                                            Vinterdag på Mjøsa.

                                        Dagens abborfangst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar