mandag 6. august 2012

Et nytt ørret eldorado.

Jeg har alltid likt å prøve og utforske nye steder og har gjort det mange ganger de siste åra med både gode og dårlige resultater, derfor er jeg svært spendt på hva denne dagen kan bringe i det jeg igjen setter kursen til et nytt vann. Etter hva jeg har lest og hørt om dette vannet så er jeg innerst inne opptimist men man vet jo aldri hva som venter da.

Hestadfjorden viser seg fram som et flott vann beliggende midt i flott og typisk vestlandsnatur. Vannet ser ihvertfall lovende ut så det skal bli spennende å se om det er noe ørret å få her. Jeg finner meg en fin plass ved en liten odde der det renner ut en liten bekk, det ser noe lang grunt ut men siden jeg har vadebuksa med bør ikke det være noe problem, det som er litt verre er at vannet virker helt dødt, det er ikke et eneste vak å se. Jeg kaster ut og venter spendt men ingen ting skjer så jeg flytter meg litt langs med land men merker ingenting så jeg snur og går andre veien og endelig strammer sena seg og det er fast fisk, etter en flott kamp med en sprek ørret er en fisk på greie 220 gr på land, en bra start. Etter hvert ser jeg også noen vak og nå blir det også litt mer liv i fisken og etter hvert har jeg fått fire ørreter til på land, alle fra 115-170 gr, ikke så store men spreke fisker så ikke gir seg uten kamp. Jeg er trossalt på et helt ukjent vann så jeg er jo likevel fornøyd.

Jeg velger nå å flytte meg opp til brua og fiske i innoset men her er det jo merklignok helt dødt, kun ett forsiktig bett så jeg fisker meg litt langsmed stranda og tar etterhvert to til i samme klasse som de andre. Godt fornøyd med dagen så langt slapper jeg av og koser meg med nista så smaker utrolig godt akkuratt nå.

Nå flytter jeg meg nedover vannet igjen til et sted der to bekker renner ut like ved hverandre. Første fisken er en liten tass som jeg slipper ut igjen. En fisk vaker like ved land så jeg sniker meg inn på kasteavstand og legger marken litt utenfor der jeg så vaket, jeg lar marken synke og i det jeg strammer opp kjenner jeg et kontant mothugg og en pen ørret går i været, det blir nok en flott kamp med en sprek fisk  som etterhvert må gi tapt, denne gangen stopper vekta på pene 245 gr, dette var morro. I samme området tar jeg også tre til på 130-170 gr, dette går jo faktisk over all forventning. Jeg snur og går tilbake mot den andre bekken men her virker det også dødt så jeg fortsetter litt oppover. Plutselig kjenner jeg et forsiktig bett så jeg strammer forsiktig opp og kjenner på nytt kraftig motstand i stanga, det er en sterk og tøff ørret jeg nå har fått på kroken så det blir igjen en god kamp, dagens største til nå og det føles utrolig godt å holde den i hånda, med spenning henger jeg den på vekta som denne gangen stopper på flotte 285 gr, en virkelig flott ørret.

Etter ei kort pause tar jeg noen kast til og får en ørret til og da velger jeg å gi meg, det har vært en virkelig flott dag, sol og flott vær og 14 ørreter på et helt nytt og ukjent vann er mer enn godkjent, dette var en veldig god oppreisning etter den litt trøblete gårsdagen. Det gjorde virkelig godt å få en god dag i dag og lysten til å prøve nye steder er nå større enn noen gang så hvem vet hvilke turer jeg kommer meg ut på i tiden framover, en ting er ihvertfall sikkert: jeg gleder meg.

                                           En flott sommer dag på Hestadfjorden.

                                           Ørreter fra Hestdfjorden, de to øverste er 285 og 245 gr.

                                           Hestad kapell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar