fredag 3. august 2012

Fra fjæra til fjellet.

Vestlandet er en allsidig landsdel, den ene dagen kan du rusle i fjæra og fiske i sjøen, den neste dagen kan du ta en liten biltur og komme opp på fjellet der kresen fjellørret venter deg. Det er slike utfordringer som lokker meg hit og i dag var det klart for en ny og spennende utfordring.

Fra innerst i Vetlefjorden er det bratt og svingete opp på Gaularfjellet men jeg kommer greit opp på dette flotte fjellområdet. Jeg har aldri vært her så jeg er spendt på hva som venter meg og om det er mulig å prøve fisken her. Vannene ser fine ut men litt typisk høyfjellsvann ser det ut til, litt lang grunt og fisken er sikkert av det kresene slaget. Jeg fortsetter turen innover og stopper på flere steder og tar noen bilder. Etterhvert er jeg kommet helt ned til Viksdalen og viksdalsvannet.

Etter å ha kjøpt fiskekort er jeg klar til å utfordre ørreten i Viksdalsvannet der elva renner inn i vannet. Jeg starter med mark og etter bare få kast er den første ørreten på kroken, ikke så veldig stor men jeg er i gang. Jeg fisker der i ca en time og får tilsammen 4 ørret her fra 220-150 gr, ikke så store men morro likevel. Jeg flytter meg nå inn i Eldalsosen der ei annen elv renner ut i Viksdalsvannet og alt på første kast er en ny ørret på kroken, denne gang på 190 gr. På det neste kastet mister jeg en til på ca samme størrelse men så blir det stille så jeg flytter meg litt ned men de fem neste fiskene er så små at jeg setter dem ut igjen.

Så går turen oppover mot Gaularfjellet igjen og etter ei kort matpause prøver jeg der elva renner inn i Byttevaten. Her biter det også på første kastet, en ørret på 210 gr denne gangen tatt på sluk, etter dette blir det her også kun småfisk på mark.

Godt fornøyd med denne dagen setter jeg kursen tilbake til Balestrand, det gjorde godt å komme på nye marker så jeg kommer nok snart tilbake hit en tur.

                                              Gaularfjellet.

                                            En av de mange fosser på Gaularfjellet.

                                           Viksdalsvannet.

                                           Ørret fra Viksdalsvannet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar