mandag 13. august 2012

Spennende topptur og Fylkesmestersakp.

Jeg koste meg og hadde ei fin uke på vestlandet men det er jo noe trygt og godt over det å være tilbake på sine hjemmlig trakter da.

Lørdag morgen starta jeg opp fra Nordbråten med mål om å gå opp på Høverdalskampen, en tur på litt i underkant av to timer rolig gange med ei innlagt pause. Først opp til Bergsjøen så videre inn til Vesle Bergsjøen der det er obligatorisk med ei kaffepause  , for å slappe av og nyte stillheten ved dette stille vakre og bortgjemte lille tjernet. Etter pausa fortsetter turen innover og fram til veien som kommer opp fra Jenssætera, derfra klatrer jeg rett opp bratta mot toppen for å få med meg mest mulig av utsikta og for å få tatt noen bilder. Rolig rusler jeg framover mot toppen og nyter denne flotte dagen, det gjør virkelig godt å være tilbake på åsen. Fra toppen er det flott utsikt utover Høversjøen og etter at jeg har tatt de bildene jeg skal unner jeg meg ei lang og god matpause.

Etter pausa setter jeg kursen hjemover, jeg går litt mer på andre siden av toppen tilbake og jeg er ikke gått langt før noen store fugler letter, i alt 5 stk, jeg får kun et skimt av den ene, en liten tiur, altså var dette et storfugel kull, morro og som forventa, det er alltid storfugel på toppen her. Jeg slipper meg litt lenger nedover i lia og plutselig oppdager jeg en skygge over meg jeg ser opp og får se en stor flott fugel komme svevende over meg, Kongeørn, en ung fugel riktignok og ikke spes stor men en flott og majestetisk fugel. Et utrolig flott syn og jeg får heldigvis også tatt et par bilder, en mindre fugel følger etter og mobber ørna for å få den til å trekke seg unna, noen den også gjør. Dette var utrolig morro.

Da jeg kommer ned på veien igjen skrur jeg opp tempo litt men i stigen opp mot Vesle Bergsjøen blir det igjen bråstopp, en liten Hoggorm ligger midt i stigen, faktisk ikke så ofte jeg ser det på åsen, en artig opplevelse det å. Jeg følger stigen tilbake stopper ved hytta til Asbjørn og tar siste kaffekoppen der før jeg rusler ned igjen til bilen godt fornøyd med en flott dag på åsen.

                                           Kongeørn, et flott syn.

                                           Hoggorm, et mindre trivlig syn for mange.

Søndag var det igjen klart for fylkesmesterskap i trad meite og i år var det lagt til Essentjernet. I sol og flott vær var det 14 ivrige fiskere som møtte opp og det var også hyggelig å se noen nye ansikter. Jeg og Roar starta opp ved Rolfhytta og de to første kastene ga meg to fisker før det ble helt dødt. Jeg fiska meg derfor videre innover moenssætervika og på en litt trang plass med litt gras der Aasmund sitter finner vi fisken og det biter jevnt hos oss begge ei lita stund før det blir stille, jeg fortsetter innover vika selv om det er nesten umulig å komme seg fram her og selv om det er trangt og jævlig her blir det da en og annen fisk også, med ca 45 min igjen fisker jeg meg framover igjen men får ikke et eneste napp. Da det er slutt har jeg fått 20 abbor som veier 1600 gr, det holder kun til en tredje plass i dag men det blir takket være Kåre en overlegen seier på lag. Kåre blir fylkesmester med 2,8 kg, Aasmund blir nr to med 1704 gr mens Jørgen følger tett bak meg på en fjerde plass med 1520 gr. Det ble altså en tøff og jevn kamp om andreplassen. Det blir som vanlig ei trivlig og rolig stund med grilling og div tullprat etter fiskinga er over og alle er godt fornøyd med denne fine dagen.

Alt i alt ble det ei fin og rolig helg på åsen. Nå må jeg på jobb igjen i noen dager før det blir ei ny friuke, det kan nok fortsatt bli noen fisketurer framover men nå er det under en måned igjen til jakta starter så det blir nok mest fokus på det framover så det blir en del turer for å se hvor det befinner seg litt vilt. Det blir som vanlig en tur på Skålåsen snart og i år håper jeg også å komme meg en tur opp på Toppåsen så det er bare å følge med framover for å få med seg historiene og bildene jeg kommer til å legge ut.

                                           Aasmund i dyp konsentrasjon.

                                             Roar slapper av og nyter det flotte været.

2 kommentarer:

  1. Takk for en jevn kamp om andreplassen. Kåre var det ingen ting å få gjort med i dag. Du kommer nok sterkere tilbake til neste år. Jeg blir nok med jeg også dersom det passer. Artig og konkurere litt om sommeren også. Artig med bilde av meg inne i krattet. :) Talas. Lykke til i jakta.
    Mvh Aasmund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp det ble en jevn og spennende konkuranse, litt mindre inntenst enn på vinteren men likevel morro, satser på at jakta blir bra, blir nok hvertfall mange flott dager å skrive om. Talas.
      Erik

      Slett