tirsdag 30. oktober 2012

Så var ikke alt helt enkelt likevel.

Etter ei spennende og flott helg sist da alt gikk på skinner og virka enkelt var jeg spendt på hva denne helga kunne by på av opplevelser særlig siden også værmeldinga så svært bra ut så jeg fram mot ei flott og spennende helg.

Fredag morgen og endelig var arbeidsuka over så derfor satte Zenta og jeg kursen tilbake på åsen. Jeg bestemte meg for å gjøre et nytt forsøk på Hoelsætera. Bortsett fra litt vind så det ut til å kunne bli en flott dag da Zenta og jeg rusler oppover mot vollen, litt oppe i veien slipper jeg henne og etter et par mindre runder drar hun før meg fram på vollen, jeg rusler sakte etter og slår meg til ved nederste huset for å gi Zenta god tid til å undersøke rundt vollen. Det er en stille og fin morgen, sola er snart i ferd med å dukke opp bak åsen i øst. Jeg står der og nyter denne flotte høstmorgenen, det har ikke vært for mange av dem i det siste, siden jeg ikke har sett Zenta nesten siden jeg slapp henne må hun ha funnet noe å jobbe med, kansje det blir en los snart også?

Det går ikke så mange minuttene før jeg så vidt får høre henne nede ved stigen til Trevægskjella, noen få forsiktige glefs, haren må ha hoppet ut før hun kom så jeg hører nesten ikke noe men ser på gps at hun jager nedover mot Trevægskjella før hun snur tilbake mot Fugelbakken. Jeg går etter og får det etterhvert høre henne men fortsatt er det bare et forsiktig glefs av og til, merkelig at hun ikke kommer sikkelig innpå snart. Nå jobber hun seg ned på veien i fugelbakken og litt framover den, jeg står på toppen i kanten av hogstflata og har god oversikt og skal også kunne høre godt og endelig løsner det. Haren har nok satt seg inn igjen i kanten av veien og nå får vi en fin los runde og Zenta jager godt men haren holder seg inne i det tette ungskogfeltet så det er umulig å komme innpå å få sett haren. Etterhvert trekker haren seg oppover mot uttaket igjen før det blir helt stille.

Jeg rusler etter og i myrkanten finner jeg meg en fin plass i sola og fyrer opp bålet, nå skal det smake med mat og kaffe. Det blir ei rolig og fin kvilestund og jeg storkoser meg denne flotte høstdagen. Tiden går og siden jeg ikke hører mer fra Zenta velger jeg å gå etter å koble henne, vi har ennå to flotte dager foran oss så vi kan ikke bruke opp alle kreftene i dag. Sammen rusler vi tilbake til bilen og er trossalt bra fornøyd selv om det var en heller dårlig los vi fikk til i dag.

                                          Hoelsætera en flott høstdag.

                                           Flott utsikt fra øverst i Fugelbakken.

Lørdag morgen og vi er klar for en ny dag og i dag vil Zenta, Jarle og jeg på ny utfordre langløper haren på Rådalen. Jarle blir igjen ved Knudsætera for å stoppe haren der dersom den også idag vil framover mot bygda. Jeg reiser inn til Rådalen og slipper Zenta der. Det er en ganske kald morgen med ca 7-8 minus så det blir kaldt å stå i skyggen og vente men siden Zenta ser ut til å ha funnet noe å jobbe med så må jeg bare vente. Siden tiden går og jeg ikke hører noe fra Zenta kommer Jarle etterhvert utover og vi fyrer opp bålet og koker oss kaffe så lenge. Etterhvert ser vi på gps at Zenta drar langt ut sør-vestover, hun må jage men hun er for langt unna til at vi kan høre noe. Det er bare en ting å gjøre og det er å gå etter, jeg setter kursen litt langs myrene innover og beint opp på Flårudveien, jeg stopper av og til å lytter men hører ingenting. Jeg kommer ut på veien og følger denne utover og snart er jeg like innpå Zenta og får koblet henne, siden vi er langt utenfor vårt område er det ikke noe poeng i å fortsette her.

Jeg puster ut litt på veien før vi gir oss i kast med lia, vi har en tur på ca 40 min foran oss før vi er tilbake ved bilen, for å gjøre det enkelt går vi rett opp lia mot gapahuken på Rådalen der vi unner oss ei matpause i det flotte været før vi følger veien tilbake. Så ble ikke denne dagen helt slik vi hadde håpet men det er jo slik man må regne med på jakt da.

                                           Flårudveien.

                                           Sol og flott vær ved Rådalen.

På søndag våkna vi opp til en kald dag, minus 12 men det gjør ikke noe det betyr bare at det blir nok en flott dag på åsen. I dag skal Zenta, Asbjørn, Jarle, Tom og jeg prøve haren ved Bergsjøbrenna, vi har bare vært der en tur før i høst og er derfor spendte på hva vi kan få til her. Zenta drar som vanlig rett ut og finner en fot å jobbe med som trekker henne litt mot Kalvberget, vi går derfor litt etter men desverre ser det ut til at hun jobber seg vidre mot Vesle Bergsjøen og opp mot Nysæterfjellet, Tom går derfor etter og kobler henne siden dette er utenfor vårt område. Vi går nå opp mot Bergsjøbrenntoppen og slipper henne igjen der. Vi samles etterhvert ved bålplassen vår på toppen og snart brenner bålet. Vi sitter der og nyter denne flotte dagen, sola skinner og varmer godt og Bergsjøen ligger der som et blått speil, livet er jammen godt. Zenta har funnet en ny fot og jobber på denne, vi tar oss derfor god tid og nyter denne flotte dagen, dette er nok ei kvilestund vi vil huske lenge. Etterhvert ser vi at Zenta på ny jobber seg over mot Kalvberget så Tom går på ny etter og kobler henne. Så ble det ingen los i dag men jeg tror likevel at vi har opplevd en av de flotteste dagene på åsen på svært lenge.

Etter at vi har avslutta jakta reiser vi utom Bergsjøen og drar opp båten vår, etter dette fortsetter jeg turen innover for å samle inn vannprøver og får meg derfor en fin tur innover åsen. På Halsteinstjer er det ca 8-10 cm is, på Essentjernet er det ca 5-7 cm, det blir en flott tur tilbake forbi Skålen og ned igjen til Grønnsjøen der det også er is, jeg fyller den siste flaska her før jeg etter ei lang og flott helg setter kursen hjemover. Jaktmessig ble ikke denne helga noen stor opplevelse og et godt bevis på at alt ikke er helt enkelt men det skal det jo heller ikke være. Vær og opplevelsesmessig ble dette derimot ei av de flotteste helgene på svært lenge.

                                    Bergsjøen ligger der som et blått speil, vakkert er det.

                                           Asbjørn og Tom nyter denne flotte dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar