søndag 2. september 2012

Og snart er det høst.

Det er fredag morgen og ei merklig innholdsrik arbeidsuke er endelig over, det er tid for å samle tankene litt og nyte denne flotte dagen, den siste i august.

Et kaldt vinddrag drar seg over Bergsjøen i det båten glir utover vannflata denne stille morgenen her midt inne i de dype skoger hvor sommeren nå går over i tidlig høst. Noen blader har alt begynnt å bli gule og selv om sola skinner er det så tidlig på dagen ikke spesiellt varmt. Jeg ror utover og nyter denne flotte morgenen, det gjør så utrolig godt å komme på åsen igjen etter slike merkelige dager på jobb. Som vanlig ror jeg meg over mot Nysæterlandet for å begynne der, jeg har ikke noe særlig tro på noen stor fangst i dag men noe må jeg da brule dagen til så vi får se hva det er mulig å få til. Etter bare kort tid er første ørreten i båten, kun en liten fisk som slipper ut igjen og merkelig nok biter det faktisk ganske jevnt og snart har jeg alt fått 6 ørret, ingen store da den største er på besjedene 115 gr men en god start likevel.

Etter ei kort pause er det på igjen og ørret nr 7 kommer kjapt i båten før bettet dør litt ut. Sola er kommet opp og varmer godt så jeg ror meg godt utpå og finner fram maten og kaffen og slapper av i sola. Jeg sitter der og lar tankene dra på vandring, litt tilbake på denne litt stusslige sommeren men mest mot det som venter oss om ei drøy uke da vi endelig kan ta fatt på jakta igjen, i liene rundt Bergsjøen her har vi hatt mange fine opplevelser og flotte dager og jeg kjenner at suget i kroppen begynner å feste seg. Etter pausa går jeg på fiskinga med friskt mot og det biter faktisk på mange plasser men det er kun små lette hugg så jeg klarer faktisk ikke å kroke en eneste en av dem, til slutt blir jeg litt forbannet, setter kursen til land ved hytta til Asbjørn for å ta resten av nista og kaffen der.

Her er det godt å sitte i sola og slappe av og kose seg og merkelig nok er jeg fortsatt helt alene her i dag. En korp skriker borte ved Vesle Bergsjøen og noen sauebjeller klukker lett i lia bak meg men ellers er alt helt stille, det er i slike stille stunder man kan roe helt ned og samle tankene før man drømmer seg bort, drømmer og lengter mot det som skal komme, mot tidlige morgener med stillhet, spenning, gode hareloser, kosen rundt bålet, godt kameratskap og alt det andre som følger med, snart begynner jakta, snart er det høst og vi gleder oss.

                                           Bergsjøbrenna en stille augustmorgen.

                                           Det er en flott og solblank dag på Bergsjøen.

                          Og snart er det høst, gammelt bilde tatt i september av Ottersveen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar