onsdag 21. september 2011

Rett på sak.

En ny dag med nye muligheter er her og det er en spendt gjeng som idag samles på Hoelsætera. Etter en kort prat for å legge dagens slagplan rusler jeg og Tom innover stigen og slipper Zenta så fort vi er kommet over Hoelsæterbekken. Zenta drar raskt ut og vi rusler fram til myrkanten, vi rekker knapt å få igjen pusten for kun 8 minutter etter slipp drar Zenta det hele i gang. Det blir først en kort hissig runde før losen blir mer hakkete og usammenhengende, som vanlig går losen ned mot Lønnsjøen og og framover forbi hyttene. Jeg står igjen ved myra like ved uttaket og følger med og tenker for meg selv at denne haren neppe kan være særlig stor.

Nå følger et litt lengre tap, etterhvert får jeg høre at Tom har sett haren og det var som jeg tenkte en meget liten hare. For å korte ned tapet litt tar Tom og setter Zenta på igjen der han så haren og nesten med et samme er losen igang igjen, nå går losen en fin runde utover myra før den igjen snur og drar mot Lønnsjøen igjen, plutselig smeller et skudd og jeg regner med at det hele nå er over men nei Tom må litt skuffa innrømmet at han har bommet. Som venta blir det nå helt stille men Zenta jobber som vanlig godt og i det vi har bestemt oss for å koble og flytte oss høres et voldsomt skrik helt nede ved Lønnsjøen og haren er nok en gang på beina. Losen kommer nå rett i mot meg og Jarle som står ved bilene og der dukker haren opp, jeg slipper den fram et par meter før jeg slipper skuddet og årets tredje hare ligger i veien. Det er en knøtt liten hare så Zenta gjorde en meget god jobb i dag også så hun er godt fornøyd der hun kommer og kan ta imot rosen fra tre godt fornøyde jegere.

Vi flytter oss opp på vollen og slipper Zenta på nytt, hun kan jobbe litt her mens vi koker kaffe og tar livet med ro. Det blir som venta ingen ny los men vi slapper av og koser oss i sola. Det ble en spennende og flott dag og vi har på alle måter fått en kjempe start på jakta og nå gleder vi oss stort til de dagene som kommer.

                                           Skytter og hund på årets tredje harefall

                                           En stille høstdag på Lønnsjøen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar