mandag 31. oktober 2011

Jammen har vi det godt.

En komentator i et jaktblad skrev en gang: Den norske befolkningen kan deles inn i to kategorier, det er de som har forstått meningen med livet og de som ikke går på jakt. Det er faktisk helt sant.

Som i livet ellers er det både gode og dårlige dager men alt i alt er livet som jeger og skogsmann et utrolig godt og spennende liv. Det er ennå mørkt da Zenta og jeg ror over Lønnsjøen til hytta, himmelen er klar og rød så det ser ut til å bli en flott dag, Lønnsjøen ligger helt speilblank denne siste dagen i oktober. Vi rusler fra hytta og opp på toppen før Zenta slippes, hun går straks ut og gjør en fin runde men finner ikke noe av interesse og derfor kommer hun snart innom igjen. Vi fortsetter bergsjøstigen utover før vi svinger inn i myrene. Her går jeg rett på restene av en død sau, kun ulla og noen få beinrester er tilbake, naturen kan være brutal. Jeg fortsetter innover og ser etterhvert på gps`n at Zenta nå jobber med fot like ved deminga på Bergsjøen så jeg trekker meg litt etter itilfelle hun skulle få haren på beina. Det er en vakker og stille morgen, en slik man ofte drømmer om å få oppleve.

Plutselig høres et skrik fra Zenta og haren må også i dag ta beina fatt, det blir en fin og intensiv los men det går som jeg frykter, rett inn i Grindbeget og her blir det tap etter bare ca 20 min. Jeg rusler etter for å finne meg en post i stigen der siden jeg regner med at haren snart må på beina igjen, men slik går det ikke i dag. Zenta jobber godt men denne haren er som sunket i jorden. Ei stund nå har jeg også hørt en annen los, det går en elglos i nærheten av Halsteinstjernet.

Zenta jobber seg fram mot Bergsjøen og begynner å jobbe i og langs veien, selv om det er litt tidlig på dagen ennå velger jeg å gå etter for å koble. Etter at jeg har koblet Zenta treffer jeg også elgjegerne som kan bekrefte at de har hatt los på en liten okse som krysset veien og gikk innover myrene, vi blir stående og prate ei stund.

Zenta og jeg setter nå kursen tilbake mot hytta, her koker vi kaffe, spiser nista og stor koser oss i sola, det er godt og varmt i sola nå. Vi nyter denne gode kvilestunda her inne på åsen og vi blir eninge om at ingen i hele verden har det bedre enn oss akkuratt nå. Vi koser oss i sola, ser utover Lønnsjøen som ligger der blank i høstsola, dette er virkelig vårt paradis, jammen har vi det godt.

                                            Naturens eget kunstverk.

                                            Lønnsjøen i høstsol.

                                            Bergsjøelva må krysses.

                                            Zenta koser seg i solveggen ved hytta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar