lørdag 22. oktober 2011

Godt jobbet Zenta

Som jeg tidligere har vært inne på så har Zenta en utrolig god arbeidsmoral, hun går på med frisk mot hver eneste dag og itillegg er hun tvers igjennom ærlig. Da vi var ute på torsdag jobbet hun på foten i tre timer før haren måtte på beina, i dag gikk det langt raskere for seg.

En hviledag har gjort oss godt og det er en opptimistisk gjeng som nok en gang er samlet for å utfordre harene på åsen. I dag går turen til Nordbråten, det er et fint og spennende terreng men det er kun andre gangen vi er her i høst faktisk. Zenta slippes ut av bilen i enden på veien og hun begynner straks å jobbe mens Asbjørn, Jarle, Tom og jeg venter for å se om hun finner noe av interesse. Zenta viser seg fram bak saubingen og det er tydelig å se at hun har funnet noe og jobbe med. Og ganske riktig, kun ca 30 min etter at vi slapp henne må haren på beina, den satt like bake saubingen så den kommer nesten rett på oss nesten med en gang.

Zentas rolige og gode losføring går rett inn i hjertet på oss og vi gleder oss over den fine losen. Først holder haren seg i lia og gjør en runde nedover igjen mot veien før den snur og tar turen opp mot Bergsjøbrenna som vanlig. Losen blir nå litt borte så jeg og Asbjørn går etter, han helt opp på toppen mens jeg stopper i krysset da vi hører at losen nå er på tur nedover mot oss igjen.
Jeg venter spendt og er nesten helt sikker på at jeg nå skal få se haren, sekundene går sakte, pulsen øker mens spenningen stiger i kroppen og der nesten ut av ingenting spretter haren over veien og blir borte før jeg rekker å reagere. Selv om jeg ikke rakk å få skutt er det likevel alltid morro å få se haren i losen. Losen fortsetter nå framover langs myra, så litt langs med toppen og fram over før det blir helt stille.

Vi venter i spenning på om Zenta nok en gang klarer å få haren på beina men det ser nesten ikke ut til at hun klarer det men hun jobber som vanlig godt og trofast på tapet. Etterhvert samles vi litt nede i veien og snart er bålet tent og kaffe kjelen henges på plass. Vi unner oss ei god kvilestund godt fornøyd med dagen så langt. Mat og kaffe smaker som vanlig utmerket når man sitter slik på åsen. Tiden går og det forblir stille fra Zenta så da kaffekjelen er tømt tar jeg og Tom beina fatt for å prøve å finne ut hva hun jobber med. Vi kommer innpå og ser at hun jobber med fot men det er blitt litt utpå dagen nå så vi velger å koble.

Det var en spennende og fin los selv om den ikke ble veldig lang med Zenta jobbet som vanlig godt og gjorde så godt hun kunne og mer enn det kan vi ikke forlange av henne. Zenta har gjort en kjempe jobb i hele høst og fortjener ros for det, hun viser alltid god moral og jobber trofast hele dagen. Godt fornøyd med en fin dag setter vi kursen hjemover med godt håp om at vi ennå kan få mange flotte dager å kose oss med.

                                            Høst ved Nordbråtenmyra.

                                            Haren krysset veien i ett hopp.

                                             En typisk norsk harejeger???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar